ΑρχικήΑνακοινώσειςΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ ΣΤΡ.ΓΕΩΡΓΟΥΔΗ ΣΤΗΝ...

Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ ΣΤΡ.ΓΕΩΡΓΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

- Advertisement -spot_img

Σήμερα πραγματοποιήθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ακρόαση φορέων για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο: «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις»

Την ΟΙΕΛΕ εκπροσώπησε ο Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών Θεμάτων του ΔΣ της Ομοσπονδίας Στρ. Γεωργουδής με τοποθέτησή του, την οποία μπορείτε να δείτε εδώ:

 

 

Κύριε Πρόεδρε

Κυρίες κα κύριοι Βουλευτές.

Εκ μέρους της ΟΙΕΛΕ κληθήκαμε σήμερα προκειμένου να καταθέσουμε τις απόψεις της Ομοσπονδίας μας σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».

Εστιάζουμε την προσοχή μας στο άρθρο 50, το οποίο τροποποιεί το άρθρο 54 του Νόμου 4589/2019 και που αναφέρεται στην αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας των τίτλων των Κολλεγίων. Θεωρούμε ότι στην παρούσα φάση, η συγκεκριμένη επιλογή του Υπουργείου Παιδείας ανοίγει τον ασκό του Αιόλου στο χώρο της Παιδείας με ανυπολόγιστες συνέπειες για την κοινωνία και τους νέους ανθρώπους, κυρίως τους μη προνομιούχους.

Η ΟΙΕΛΕ έχει πλούσια εμπειρία από το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αν και νομοθετικά οχυρωμένος ο χώρος της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης (ιδιωτικά σχολεία), οι ιδιοκτήτες βρίσκουν διαρκώς μεθόδους να παραβιάζουν τη νομιμότητα. Διαδικασίες που οδηγούν σε προαγωγή-απόλυση μαθητών συχνά καταδολιεύονται, με την έκδοση χιλιάδων παράνομων τίτλων σπουδών από ιδιωτικά τεχνικά λύκεια και το διορισμό των κατόχων τους στο δημόσιο να ξεχωρίζει. Είναι πασίγνωστη η ταλαιπωρία που υπέστη ο χώρος των ΤΕΕ με την αποκάλυψη των χιλιάδων πλαστών τίτλων στα έτη 2004 – 2005 και τις ορθές παρεμβάσεις της τότς Υπουργού Παιδείας και σημερινής Βουλευτού Επικρατείας του κυβερνώντος κόμματος κ. Μαριέτας Γιαννάκου. Ο καθένας μπορεί να φανταστεί τι μπορεί να γίνει στον πλήρως ανοχύρωτο χώρο των Κολλεγίων με τα πρώτα δείγματα γραφής να έχουν ήδη προκαλέσει ανησυχίες.

Αιφνιδιαστικά, και επί της ουσίας, επανέρχεται στη δημόσια συζήτηση το θέμα της κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος για το οποίο πιέζουν συστηματικά εδώ και αρκετά χρόνια πολιτικές δυνάμεις, επιχειρηματίες και ΜΜΕ. Ο στόχος είναι αρχικά η εισβολή αγοραίων δυνάμεων στην ανώτατη εκπαίδευση και στη συνέχεια η πλήρης μεταβολή της νομοθεσίας που αφορά το ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα προκειμένου να διευκολυνθεί η πλήρης ιδιωτικοποίησή του. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που λαμβάνει χώρα ανάλογη απόπειρα.

Η συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 έχει ξεκινήσει από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν η νεοφιλελεύθερη πτέρυγα του πολιτικού συστήματος, επικαλούμενη το κύμα ιδιωτικοποίησης στα Πανεπιστήμια της Ανατολικής Ευρώπης μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού, καλούσε για ένα ανάλογο άνοιγμα στην Ελλάδα. Έκτοτε, στελέχη κυρίως της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ φέρνουν συχνά στο δημόσιο διάλογο την αναγκαιότητα της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, προφανώς υπό την πίεση ισχυρών παραγόντων της αγοράς.

Δυστυχώς η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ακολουθεί τα μονοπάτια προηγούμενων Υπουργών που προσπάθησαν νε επιτύχουν τον ίδιο σκοπό προηγούμενα χρόνια. Αναφέρουμε εδώ ενδεικτικά το «Κολλέγιο Novartis», το οποίο ήταν έμπνευση και δημιουργία γνωστού Ιδιωτικού Εκπαιδευτηρίου και επικαλούνταν την εφαρμογή, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «καινοτόμου και πρωτοποριακού προγράμματος» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Dundee της Σκωτίας που θα χορηγεί, μετά από σπουδές 4 ετών, πτυχίο Παιδαγωγικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (από τον Οκτώβριο του 2012). Το πρόγραμμα έχει αναλάβει η επονομαζόμενη «Ελληνική Εκπαιδευτική Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης».

Η «Ελληνική Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης» επρόκειτο για «παρένθετη εταιρεία» (και μάλιστα με «παιδαγωγικό περιεχόμενο») την οποία έστησε η οικογένεια που διοικεί το εν λόγω ιδιωτικό εκπαιδευτήριο με στόχο να ξεπλυθεί χρήμα της πολυεθνικής βιομηχανίας Novartis μέσω της χρηματοδότησης δήθεν επιστημονικών συνεδρίων.

Λίγο αργότερα, το 2014, ο ευεργέτης της «ιδιωτικής εκπαίδευσης» κ. Αρβανιτόπουλος ως Υπουργός Παιδείας, άνοιξε με φωτογραφική διάταξη το παράθυρο για τη δημιουργία του πρώτου ιδιωτικού πανεπιστημίου από την ΜΚΟ «ιδιοκτησίας» πανίσχυρου πανεπιστημιακού καθηγητή με διασυνδέσεις στον πολιτικό και επιχειρηματικό χώρο. Η διάταξη πέρασε χωρίς να την αντιληφθεί κανείς, με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης (επί Υπουργίας Κ. Χατζηδάκη) για τις λαϊκές αγορές. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί θυμούνται καλά το νομοσχέδιο με το οποίο ψηφίστηκε διάταξη για την απόσυρση της εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας από τα ιδιωτικά σχολεία! Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ανέβηκε στο opengov για διαβούλευση μόνο για μια εβδομάδα (τη Μεγάλη Εβδομάδα!).

Η κατάσταση με τους εκπαιδευτικούς στα Κολλέγια είναι οδυνηρά σκοτεινή και ανεξέλεγκτη. Δεν υπάρχει στοιχειώδης καταγραφή τους, δεν υπάρχει εποπτεία των εργασιακών τους σχέσεων, έλεγχος των προσόντων τους, όπως γίνεται με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και την επετηρίδα του Υπουργείου Παιδείας. Κανείς δεν γνωρίζει με τι προσόντα διδάσκουν, τι συμβάσεις έχουν, πώς αμείβονται. Εάν δεν υπάρχει έλεγχος τυπικών προσόντων και στοιχειώδης εργασιακή εξασφάλιση για τους εκπαιδευτικούς, τότε οι διδάσκοντες είναι ευάλωτοι στην αλλοίωση εξετάσεων, βαθμολογιών κ.λπ. Μια τέτοια κατάσταση τώρα με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων θα γεμίσει την αγορά με χιλιάδες ψευδοπτυχιούχους που θα διεκδικήσουν θέση στην αγορά εργασίας από τα παιδιά που μόχθησαν σε Πανελλαδικές και πανεπιστήμια, τους γνήσιους άριστους δηλαδή.

Σήμερα η προσπάθεια αλλαγής του άρθρου 16 του Συντάγματος λαμβάνει χώρα αμέσως μετά την στιγμή που η πρόσφατη Συνταγματική αναθεώρηση, δεν κατάφερε να αλλοιώσει τον Δημόσιο χαρακτήρα του Ελληνικού Πανεπιστημίου. Η εκχώρηση σε ιδιωτικά συμφέροντα της εκπαίδευσης των αυριανών επιστημόνων της χώρας και ειδικά των παιδαγωγών της Νέας Γενιάς μας βρίσκει χωρίς περιστροφές και υποσημειώσεις αντίθετους. Όταν μάλιστα δεν υπάρχει η παραμικρή προετοιμασία της Πολιτείας ώστε να θέσει κανόνες λειτουργίας και κανόνες ελέγχου στον ανεξέλεγκτο χώρο των επονομαζόμενων Κολλεγίων, η αντίθεσή μας γίνεται εντονότερη. Καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εγκαταλείψει την σπουδή νομοθετικής ρύθμισης, να αποσύρει το άρθρο 50 του παρόντος νομοσχεδίου και να ξεκινήσει ευρύ διάλογο για το θέμα ώστε να αναζητηθούν πιθανές συγκλίσεις.

Επιπλέον η Ομοσπονδία μας κρίνει ως αρνητική εξέλιξη την κατάργηση των εξεταστικών διαδικασιών σε περιφερειακό επίπεδο και την επιστροφή της διαδικασίας ανά σχολείο. Γνωρίζουν άραγε αυτοί που κατάρτισαν το σχέδιο νόμου ότι τα ιδιωτικά σχολεία, όπως και τα δημόσια, έχουν αυτονομία έκδοσης τίτλων; Γνωρίζουν ότι στις δύο τελευταίες τάξεις Λυκείων στα ιδιωτικά σχολεία παρατηρείται (όπως δημόσια είχε παραδεχθεί Υπουργός Παιδείας προ λίγων ετών) ένας αφύσικος αριθμός άριστων βαθμολογιών; Είναι, ή όχι αποφασισμένο το Υπουργείο, όπως πριν από λίγο καιρό ανακοίνωσε, να βάλει τέλος στα πλασματικά εικοσάρια; Δυστυχώς, παρατηρούμε ότι με τη συγκεκριμένη απόφαση δεν εξυπηρετείται ο στόχος της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.

Σχετικά με άλλες διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου θεωρούμε:

Είναι θετικό βήμα η απαλοιφή θρησκεύματος και ιθαγένειας από τους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας, που στην ουσία αποτελεί πράξη προστασίας των δικαιωμάτων εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων.

Τέλος σχετικά με τη διάταξη για τις εκδρομές θεωρούμε ότι παρέχει στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Σύλλογο Διδασκόντων και Διευθυντή) τη δυνατότητα ελεύθερου σχεδιασμού των εκδρομών. Αξιολογούμε την διάταξη αυτή ως θετική υπό την προϋπόθεση ότι η εποπτεία και ο έλεγχος της Πολιτείας θα παραμείνει ενεργός και ουσιαστικός.

- Advertisement -spot_img
Δείτε επίσης
Ανακοινώσεις
- Advertisement -spot_img