Η ΟΙΕΛΕ, με αφορμή τις τρέχουσες εξελίξεις που μιλούν για την άμεση κατάθεση σχεδίου νόμου για ένα νέο σύστημα διορισμών (ως συνήθως, χωρίς καμιά διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς), ανοίγει το δημόσιο διάλογο με στόχο τη διαμόρφωση προτάσεων προς την πολιτεία και τα κόμματα. Οι προτάσεις αυτές θα έχουν ως αντικείμενο τη διαμόρφωση ενός ορθολογικού πλαισίου επιλογής εκπαιδευτικών προς όφελος των σχολείων, των παιδιών μας και της κοινωνίας.
Όπως είναι γνωστό, εντείνεται τις τελευταίες εβδομάδες η φημολογία για την αλλαγή του συστήματος διορισμών. Από τις πρώτες πληροφορίες-διαρροές που βλέπουν το φως της δημοσιότητας γίνεται αντιληπτό ότι για μια ακόμη φορά ο ορθολογισμός και η κοινή λογική απουσιάζουν, αντίθετα επικρατεί η εύκολη λογική της επιβολής μιας (ακόμη!) εξεταστικής διαδικασίας (ωσάν να μην έχουν εξεταστεί οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί αρκετά σε δεκάδες γνωστικά αντικείμενα για να λάβουν το πτυχίο τους) ως φάρμακο «δια πάσαν νόσον».
Ήδη το Κλαδικό Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ επεξεργάζεται μια πρόταση που δίνει ιδιαίτερο βάρος στην απόκτηση της παιδαγωγικής επάρκειας, όχι μέσω γραπτών εξετάσεων του ΑΣΕΠ, αλλά πρακτικής δοκιμής στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου (όπως συμβαίνει άλλωστε στις περισσότερες χώρες με προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα). Εννοείται πως για τους ήδη κατέχοντες παιδαγωγική προϋπηρεσία, αυτή θα πρέπει να είναι το κύριο προσόν επιλογής.
Ωστόσο, ο δημόσιος διάλογος δεν θα πρέπει κοντόφθαλμα να περιορίζεται σε ένα σύστημα διορισμών. Η χώρα, τα σχολεία μας, χρειάζονται ολοκληρωμένους, επαγγελματίες εκπαιδευτικούς, με αίσθηση του λειτουργήματος και της αποστολής τους. Είναι, επίσης, κρίσιμο το ζήτημα της απαξίωσης του εκπαιδευτικού από την πολιτεία μισθολογικά και ηθικά με αποτέλεσμα όλο και λιγότεροι νέοι άνθρωποι να το θεωρούν ως ελκυστικό επαγγελματικό προορισμό. Επομένως, πρέπει να ξεκινήσει μια σοβαρή διαβούλευση της πολιτείας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όχι για ένα ακόμη σύστημα διορισμών, αλλά για μια νέα φιλοσοφία επιλογής εκπαιδευτικών.
Ερωτήματα που θα μπορούσαν να απασχολήσουν το δημόσιο διάλογο:
- Λαμβάνουν οι μαθητές επαρκή επαγγελματικό προσανατολισμό, ώστε να επιλέξουν συνειδητά να ενταχθούν στα Παιδαγωγικά Τμήματα ή στις λεγόμενες καθηγητικές σχολές για να γίνουν εκπαιδευτικοί;
- Χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση των προγραμμάτων των παιδαγωγικών σχολών με έμφαση στην πρακτική άσκηση;
- Πώς θα πρέπει να αποκτούν παιδαγωγική επάρκεια οι απόφοιτοι των λεγόμενων καθηγητικών σχολών με γνώμονα ότι στις σχολές αυτές είναι ελάχιστη η παιδαγωγική επιμόρφωση;
- Πώς επιτυγχάνεται η αξιόπιστη και διαφανής επιλογή εκπαιδευτικών μέσω της πρακτικής δοκιμής;
Η Ομοσπονδία θα απευθυνθεί σε ακαδημαϊκούς και σε εμπειρογνώμονες της εκπαίδευσης, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους που θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα μας. Ταυτόχρονα καλεί κάθε συνάδελφο να αποστείλει τις θέσεις και τις προτάσεις του.