Ένας ακόμη παράγοντας που προστίθεται στη μακρά λίστα των επιβαλλόμενων από τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων υποχρεώσεων για τους εκπαιδευτικούς, προκαλώντας άσκοπη εργασιακή εξάντληση είναι η «περιγραφική αξιολόγηση».
Τα τελευταία χρόνια, αλλά με ιδιαίτερη ένταση φέτος, έχουμε αναφορές/καταγγελίες από συναδέλφους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς για την επιβολή, εκ μέρους πολλών ιδιωτικών σχολείων, της περίφημης «περιγραφικής αξιολόγησης» τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όπως θα εξηγήσουμε πιο κάτω, η νέα αυτή «μόδα» που επιβάλλεται στο πλαίσιο του ανταγωνισμού των σχολείων και της παρουσίασης «έργων βιτρίνας» για τους γονείς, έχει ελάχιστη παιδαγωγική αξία και ταυτόχρονα είναι ένα ακόμη τεράστιο βάρος στις πλάτες των εκπαιδευτικών αφαιρώντας χρόνο από την ουσιαστική παιδαγωγική διαδικασία.
Πώς γίνεται σε κάποια (όλο και περισσότερα) ιδιωτικά σχολεία η περιγραφική αξιολόγηση; Κυρίως με δύο τρόπους. Είτε με έτοιμες φόρμες, όπου οι εκπαιδευτικοί κλικάρουν σε λίστες δεξιοτήτων για κάθε μαθητή, είτε με γραπτή περιγραφή της συνολικής εικόνας του μαθητή. Η πρώτη μέθοδος είναι λιγότερο «επώδυνη», ενώ η δεύτερη απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, και οι δύο μέθοδοι απαιτούν για τη συμπλήρωσή τους Σαββατοκύριακα και απογεύματα, καθώς είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν αυτές οι εργασίες στο χρόνο ανάμεσα στο διδακτικό και στο εργασιακό ωράριο, όταν ο εκπαιδευτικός έχει δεκάδες άλλες υποχρεώσεις (βαθμολόγηση γραπτών-εργασιών-τετραδίων/φυλλαδίων, ενημερώσεις γονέων, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, συγκεντρώσεις συλλόγων, ακαδημαϊκές συγκεντρώσεις, εφημερίες κ.λπ.). Η επιβολή της περιγραφικής αξιολόγησης είναι κυριολεκτικά εξοντωτική κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου καθηγητές ειδικοτήτων υποχρεώνονται να γράψουν στοιχεία για εκατοντάδες μαθητές! Μάλιστα σε κάποια σχολεία όπου οι περιγραφικές αξιολογήσεις επιβάλλονται στο πλαίσιο προγραμμάτων του ΙΒ, κυκλοφορούν γνωστά στον κλάδο παιδαγωγικά ..ανέκδοτα τύπου «Πώς πάει, συνάδελφε; Εδώ, myp-ήζω!» (myp=πρόγραμμα του ΙΒ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
Εννοείται φυσικά πως για την πρόσθετη αυτή εργασία που γίνεται πάντοτε σε χρόνο εκτός εργασιακού ωραρίου, οι συνάδελφοι δεν βλέπουν στους λογαριασμούς τους δεκάρα τσακιστή!
Να γίνει ξεκάθαρο ότι στο νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση των μαθητών δεν υπάρχει πουθενά πρόβλεψη για αναλυτική περιγραφική αξιολόγηση. Φυσικά κάθε εκπαιδευτικός καταγράφει κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους σε παιδαγωγικό ημερολόγιο/έκθεση προόδου λεπτομερείς σημειώσεις για τους μαθητές σχετικά με τις γραπτές δοκιμασίες, την προφορική επίδοση, τo ενδιαφέρον για το μάθημα, τυχόν μαθησιακές δυσκολίες που τον βοηθούν στην συνολική αξιολόγηση των τετραμήνων και στην ενημέρωση των γονέων. Ωστόσο, η διαδικασία παράλληλης με την απόδοση βαθμών περιγραφικής αξιολόγησης δεν μπορεί να επιβάλλεται από καμιά διοίκηση σχολείου, αλλά να προκύπτει μόνο μέσα από συμφωνία του σχολείου με τον εκπαιδευτικό και με την καταβολή σχετικής πρόσθετης αμοιβής.
Σε κάθε περίπτωση, η αναλυτική περιγραφική αξιολόγηση είναι μια, σε μεγάλο βαθμό, διαδικασία βιτρίνας την οποία ελάχιστα παρακολουθούν οι γονείς και που μπορεί κάλλιστα να γίνει προφορικά με βάση τις σημειώσεις του εκπαιδευτικού. Μια διαδικασία, όμως, που προστίθεται στους πολλούς, πλέον, λόγους οι οποίοι ωθούν τους συναδέλφους σε μαζική έξοδο από τα ιδιωτικά σχολεία.