Στην κριτική που ασκείται στο εκπαιδευτικό μας σύστημα (δείτε την πρόσφατη πρόταση της ΟΙΕΛΕ για επανέναρξη του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία), το οποίο κουβαλάει βαριές παθογένειες, γίνεται συχνά αναφορά στην έλλειψη ποικιλομορφίας. Η έμφαση στα λεγόμενα «πρωτεύοντα» μαθήματα (κυρίως γλώσσα και μαθηματικά) είναι τεράστια, με αποτέλεσμα να είναι πολύ μικρός ο χώρος στο πρόγραμμα σπουδών για τις καλές τέχνες, τις δεξιότητες ζωής, τα soft skills κ.λπ. Επιχειρώντας να βοηθήσει στην ανακατεύθυνση των αναλυτικών προγραμμάτων, η ΟΙΕΛΕ παρουσιάζει, με τη βοήθεια του καλού συναδέλφου και εκπαιδευτικού εικαστικών Πυθαγόρα Χατζηανδρέου που υπηρετεί στη Μοντεσσοριανή Σχολή Γουδέλη, ένα αγνοημένο κομμάτι της διδασκαλίας που κάποτε κατείχε χώρο στα σχολεία μας. Πρόκειται για το μάθημα των κατασκευών, ή αλλιώς, όπως ο καλός συνάδελφος το περιγράφει, το μάθημα της μαστορικής, που θα παρουσιάσει μέσω εργαστηρίου σε ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς.
Στις βορειοευρωπαϊκές κυρίως χώρες, με έμφαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αφιερώνεται σημαντικός χρόνος της διδασκαλίας στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή (με τις οικιακές εργασίες, με τις κατασκευές κ.λπ.). Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι, ίσως, το καλύτερο σχετικό παράδειγμα. Κατά τον Sahlberg[1], τα φινλανδικά σχολεία θεωρούν πολύ σημαντική την «παραγωγική μάθηση», την καλλιέργεια της ικανότητας των μαθητών να δημιουργήσουν κάτι πολύτιμο και καινούργιο Αν η δημιουργικότητα ορίζεται ως επινόηση των πρωτότυπων ιδεών που έχουν αξία, τότε η δημιουργικότητα πρέπει να είναι και να θεωρείται το ίδιο σημαντική με τον αλφαβητισμό.
Το εργαστήρι μαστορικής της ΟΙΕΛΕ – Αιτήσεις συμμετοχής
Ο Πυθαγόρας Χατζηανδρέου δουλεύει χρόνια στη δημόσια και στην ιδιωτική εκπαίδευση το κομμάτι της μαστορικής. Μετά από χρόνια εμπειρίας, έχτισε ένα εργαστήρι στη Νέα Ιωνία, το Matolaki, στο οποίο θα αναφερθούμε πιο κάτω. Την πολύτιμη εμπειρία και τις γνώσεις του προσφέρθηκε να τις μοιραστεί με συναδέλφισσες και συναδέλφους κυρίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγούς και δασκάλους).
Οι συνάδελφοι θα μάθουν μυστικά κατασκευών, τον τρόπο μαστορικής, τη δυνατότητα να δουλεύουν με τους μαθητές τους υπέροχες ιδιοκατασκευές (από οχήματα μέχρι μουσικά όργανα). Κυρίως όμως το εργαστήρι θα βοηθήσει, ώστε οι εκπαιδευτικοί να υποστηρίξουν καλύτερα τα παιδιά να ανακαλύψουν τη γοητεία του να κατασκευάζουν, να δημιουργούν, να χρησιμοποιούν λεπτή και αδρή κινητικότητα, τη φαντασία τους, να συνεργάζονται, να λύνουν προβλήματα, να λαμβάνουν αποφάσεις. Έτσι, ξεκινούμε ένα πρόγραμμα εργαστηρίων μαστορικής για ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που θα γίνονται δια ζώσης. Το πρώτο εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 20 Ιανουαρίου σε ώρα και τόπο που θα ανακοινωθεί σύντομα. Επειδή τα εργαστήρια είναι ολιγομελή (μέγιστος αριθμός τα 12 άτομα), θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας. Δηλώσεις συμμετοχής στο mail της ΟΙΕΛΕ (oieleomospondia@gmail.com) και στα τηλέφωνα της Ομοσπονδίας (210 5230819 και 210 5238148).
Το Matolaki και οι συντελεστές του
Όπως αναφέραμε πιο πάνω, ο Πυθαγόρας Χατζηανδρέου με τους συνεργάτες του Μαρίνο Παρασκευόπουλο και Λεωνίδα Ρούσσο έφτιαξαν το εργαστήρι Matolaki. Ο Πυθαγόρας είναι εικαστικός καλλιτέχνης και εκπαιδευτικός. Ο Μαρίνος είναι θεατροπαιδαγωγός και εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού. Ο Λεωνίδας Ρούσσος είναι ξυλουργός – ειδικός σχεδιασμού επίπλων. Το όνομα προήλθε από την παιδική παράφραση της λέξης «μαστοράκι».
Το εργαστήριο έχει ως κύριο σκοπό να διαποτίσει την μαστορική κουλτούρα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και δημοτικής εκπαίδευσης. Το Matolaki έχει αναπτύξει ένα πολυσυλλεκτικό σύστημα παιδαγωγικής της μαστορικής και διεξάγει δομημένα τακτικά ή έκτακτα εκπαιδευτικά προγράμματα για μικρούς μάστορες και μικρές μαστόρισσες.
Δείτε περισσότερα στην ιστοσελίδα του matolaki
[1] Sahlberg, P. (2013). «Φινλανδικά Μαθήματα, Τι μπορεί να μάθει ο κόσμος από την
εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία;». Θεσσαλονίκη: Εκδ. επίκεντρο.