Χθες κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή τροπολογία που αναθεωρεί το Ν. 4589/2019 για τον Πίνακα του ΑΣΕΠ μετά τις υπ. αριθμ 1251/2024 και 1252/2024 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την τροπολογία, που η Ομοσπονδία την κρίνει θετική, αλλά με περιθώρια βελτιώσεων, προβλέπεται η προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών σε όλες τις περιπτώσεις λύσης της σύμβασης εργασίας τους.
Με αφορμή την τροπολογία, είδαν το φως της δημοσιότητας άρθρα εκπαιδευτικών sites που ήταν ανακριβή και μπέρδεψαν πολλούς συναδέλφους. Για παράδειγμα, αναφέρθηκε ότι η αναγνώριση της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν έχουν υπηρετήσει δύο πλήρη έτη σε δημόσιο σχολείο. Φυσικά αυτό δεν ισχύει, καθώς, όπως θα δούμε και πιο κάτω στην αναλυτική μας έκθεση, για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας απαιτείται η συμπλήρωση δύο σχολικών ετών (ή με αναγωγή στο υποχρεωτικό) σε ιδιωτικό – και όχι σε δημόσιο – σχολείο. Οι συντάκτες των κειμένων των ιστοσελίδων προφανώς μπέρδεψαν την αναγνώριση της προϋπηρεσίας με τη δυνατότητα πρόσληψης με μόνιμο διορισμό που γίνεται, εάν ο κάτοχος της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση που βρίσκεται ήδη στον Πίνακα έχει διανύσει δύο πλήρη διδακτικά έτη ως αναπληρωτής ή ωρομόσθιος σε δημόσιο σχολείο.
Για το λόγο αυτό, προβαίνουμε σήμερα σε μια συγκριτική ανάλυση της τροπολογίας με την προηγούμενη διάταξη (άρθρο 61 του Ν. 4589/2019).
Α. Αναγνώριση προϋπηρεσίας
1. Τι ισχύει με την τροπολογία
Η πραγματική προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των
ιδιωτικών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
προσμετράται, εφόσον οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν συμπληρώσει έως τη λήξη
προθεσμίας υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων Α.Σ.Ε.Π. συνεχή υπηρεσία
τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών (σε ιδιωτικό σχολείο) με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό.
2. Τι ίσχυε μέχρι σήμερα με το Ν. 4589/2019
Η πραγματική προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των ιδιωτικών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προσμετράται μόνο εφόσον:
αα) οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν απολυθεί για κατάργηση των ιδιωτικών σχολικών μονάδων, τάξεων ή τμημάτων ή με καταγγελία της σύμβασης εργασίας και
ββ) έχουν συμπληρώσει κατά την ημέρα της απόλυσης συνεχή υπηρεσία τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό. Δεν προσμετράται η προϋπηρεσία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών των οποίων η σχέση εργασίας λύεται λόγω παραίτησης.
Ερμηνεία:
Η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο ρυθμίσεις είναι ότι πλέον αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία συναδέλφων που έχουν παραιτηθεί. Οι συνάδελφοι μπορούν να εργάζονται κανονικά μέχρι το άνοιγμα του Πίνακα και στη συνέχεια απλώς να δηλώσουν στον ΟΠΣΥΔ την προϋπηρεσία που έχουν λάβει μέχρι εκείνη την ημέρα με απλή αίτηση στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης που ανήκει το σχολείο τους. Άρα, δεν απαιτείται πια να έχει απολυθεί συνάδελφος για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας του.
Διατηρείται η υποχρέωση συμπλήρωσης δύο συνεχόμενων σχολικών ετών (δηλ. από 1ης Σεπτεμβρίου του έτους ν μέχρι την 31η Αυγούστου του χρόνου ν+2) στον ίδιο εργοδότη ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό. Αυτό σημαίνει ότι, αν για παράδειγμα κάποιος εκπαιδευτικός έχει το μισό του υποχρεωτικού ωράριο, θα χρειαστεί 4 χρόνια για να μπορεί να αναγνωρίσει την προϋπηρεσία του.
Για την αναγνώριση προϋπηρεσίας ενός πλήρους έτους, απαιτείται ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός να έχει εβδομαδιαίο ωράριο τουλάχιστον18 ωρών.
Β. Προσμέτρηση προϋπηρεσίας
1. Τι ισχύει με την τροπολογία
Με ανώτατο όριο τα 120 μόρια, ο υπολογισμός της προϋπηρεσίας γίνεται με συντελεστή 0,9 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας. Αυτό αντιστοιχεί σε 9 μόρια ανά έτος. (Όπως προαναφέρθηκε, η προϋπηρεσία πλέον αναγνωρίζεται και σε περίπτωση παραίτησης).
2. Τι ίσχυε μέχρι σήμερα με το Ν. 4589/2019
Με ανώτατο όριο τα 120 μόρια, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λάμβαναν ένα μόριο ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας, άρα έως 10 το χρόνο. Η μεγάλη διαφορά όμως είναι ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα αναγνώρισης της προϋπηρεσίας με παραίτηση.
Ερμηνεία:
Η απόφαση του ΣτΕ έφερε μια ιδιαίτερα δυσμενή για εμάς εξέλιξη. Έδινε τη δυνατότητα στον νομοθέτη για ευνοϊκότερη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών και ωρομοσθίων σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς με ιδιωτική προϋπηρεσία. Με αφορμή αυτό, υπήρξαν πιεστικές προτάσεις προς τον Υπουργό Παιδείας για ουσιαστική εξαφάνιση της προϋπηρεσίας μας (ζήτησαν να προσμετράται η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση με συντελεστή 0.2 έως 0.4 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι για μια δεκαετία υπηρεσίας, θα λαμβάναμε το πολύ 20 έως 40 μόρια, δηλ. 2 έως 4 !).
Μετά από πολύμηνη προσπάθεια της ΟΙΕΛΕ και του νομικού της επιτελείου πετύχαμε τη μικρότερη δυνατή απώλεια με τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας να γίνεται με βάση συντελεστή 0,9 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας (άρα, όπως προαναφέρθηκε, 9 μόρια ανά έτος). Αυτό, ιδιαίτερα για τους παλιότερους συναδέλφους, δεν προκαλεί καμιά ιδιαίτερη διαφορά, καθώς διατηρείται το όριο των 120 μορίων.
Γ. Μόνιμος διορισμός
Εδώ δεν υπάρχει καμιά απολύτως αλλαγή με την τροπολογία. Ισχύει ό,τι ακριβώς ίσχυε και με το νόμο, δηλαδή:
Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί για τους οποίους προσμετράται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση, δεν διορίζονται αν κατά το χρόνο του διορισμού δεν έχουν συμπληρώσει υπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου σε δημόσια σχολεία επί δύο (2) τουλάχιστον πλήρη διδακτικά έτη.