Λίγες μόλις ώρες μετά την δημοσιοποίηση της ανακοίνωσής μας για τις ραγδαίες εξελίξεις στην εκπαίδευση, υπήρξε σειρά άρθρων, κυρίως σε φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, που πανηγυρίζουν για την εφόρμηση funds στο χώρο της Παιδείας.
Τα άρθρα αυτά στέκονται κυρίως στην είσοδο της Inspired Education Group σε Σχολή Μωραΐτη και CGS (Κωστέα-Γείτονα) και στη διασύνδεση της επιχειρηματικής αυτής έξαρσης με την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Για την είσοδο της Inspired στο CGS, θα υπάρξει σήμερα το μεσημέρι ενημέρωση της διοίκησης στο εκπαιδευτικό προσωπικό και θα εκδοθεί σχετική ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ και του δραστήριου σωματείου μας στο σχολείο.
Φυσικά, στα άρθρα δεν υπάρχει καμιά αναφορά στον προβληματισμό γονέων και εκπαιδευτικών για τις αλλαγές που φαίνεται ότι θα προκαλέσουν δομική αλλοίωση στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πέρα από τις δικές μας ανακοινώσεις, ήταν αξιοσημείωτες οι αντιδράσεις σε ενημέρωση του fund γονέων της Σχολής Μωραΐτη που εξέφρασαν ενστάσεις και φόβους για το τι μέλλει γενέσθαι.
Όπως έχουμε γράψει πολλάκις στο παρελθόν, ελάχιστα ενδιαφέρεται η ΟΙΕΛΕ για το ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες των σχολείων. Μας ενδιαφέρουν όμως οι πολιτικές που επιδιώκουν την πλήρη εμπορευματοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος και την κατάργηση προδιαγραφών, κανόνων, όρων που διασφαλίζουν τη διαφάνεια, την ισονομία και την αξιοκρατία. Αν οι πηγές μας επιβεβαιωθούν, η κυβέρνηση οδεύει στην δημιουργία πολλών παράλληλων δρόμων κτήσης του απολυτηρίου Λυκείου από ιδιωτικά σχολεία που θα ακολουθούν διαφορετικό από το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα και της άκοπης εισόδου των αποφοίτων τους σε ιδιωτικά “πανεπιστήμια” που συνεργάζονται με αυτά. Αυτό σημαίνει ότι ένας γονιός θα πληρώνει έναν εκπαιδευτικό υπεροργανισμό από την προσχολική ηλικία μέχρι και το “πανεπιστήμιο” για να εξασφαλίσει σίγουρες σπουδές για το παιδί του. Οι επιπτώσεις στη δημόσια εκπαίδευση, στην ποιότητα των αποφοίτων της ανώτατης εκπαίδευσης, στην αγορά εργασίας, στο αναπτυξιακό και παραγωγικό μοντέλο της χώρας, στη γιγάντωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων θα είναι τεράστιες.
Φαίνεται ότι η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα σε επίπεδο Ε.Ε. εφαρμογής του Δόγματος του Σοκ. Η θεωρία για την εκπαίδευση του ακραίου θεωρητικού της αγοράς Milton Friedman αναφέρει πως η απόλυτη εκποίηση του δημόσιου αγαθού της Παιδείας μπορεί να επιτευχθεί σε μια χώρα που έχει υποστεί ένα ισχυρό κοινωνικό/οικονομικό σοκ. Στην Ελλάδα της μεταμνημονιακής (;) περιόδου, το έδαφος για τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι πλέον εύφορο.
Η ΟΙΕΛΕ ήδη από το 2011 προειδοποιούσε για αυτές τις εξελίξεις. Ο ψήφιση του Νόμου 3848/2010 (επί Υπουργίας Διαμαντοπούλου) ήταν η αρχή και ακολουθήθηκε από σωρεία νομοθετικών πρωτοβουλιών που επιταχύνθηκαν την περίοδο 2019-2024. Ιδιωτική εκπαίδευση και ιδιωτικά πανεπιστήμια υπάρχουν σε πάρα πολλές χώρες. Σχεδόν πουθενά όμως, σε επίπεδο Ε.Ε., η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν είναι τόσο ανεξέλεγκτη και η κρατική εποπτεία τόσο ανίσχυρη, όσο στην Ελλάδα. Κι όταν ιδιώτες, και μάλιστα ισχυροί, εμπλέκονται στη διαχείριση δημόσιων αγαθών σε ένα τοπίο χωρίς όρους και κανόνες, τότε μόνο δεινά ακολουθούν για την κοινωνία και τους πολίτες.