Το Σάββατο 20/1 πραγματοποιήθηκε στο χώρο του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ το εργαστήρι μαστορικής που συνδιοργάνωσαν η ΟΙΕΛΕ με το Matolaki. Ήταν μια υπέροχη βιωματική δραστηριότητα μάθησης, χαράς και δημιουργίας και είμαστε ευγνώμονες για τους συντελεστές του Matolaki Πυθαγόρα Χατζηανδρέου (συνάδελφο ιδιωτικό εκπαιδευτικό) και Μαρίνο Παρασκευόπουλο που αφιλοκερδώς και με αγάπη έστησαν το εργαστήρι και μοιράστηκαν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους μαζί μας. Ευχαριστούμε, επίσης, τις εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν και ελπίζουμε να απόλαυσαν το μικρό ταξίδι μας.
Για εμάς, η οργάνωση δραστηριοτήτων, όπως το εργαστήρι μαστορικής, δεν είναι απλώς μια εκπαιδευτική δραστηριότητα. Είναι μια συνειδητή πολιτική πρόταση. Θεωρούμε, όπως αναφέραμε και στην δημόσια πρότασή μας για τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, ότι χρειάζεται ριζική αναδιαμόρφωση του συντηρητικού Αναλυτικού Προγράμματος με μεγαλύτερη έμφαση στις δεξιότητες ζωής. Είναι αναγκαίο να υπάρξει στροφή στις καλές τέχνες, στη διαθεματική προσέγγιση της μάθησης, στην μετατροπή της μετάδοσης στείρας γνώσης σε μια ανακαλυπτική περιπέτεια.
Γνωριμία με το εργαστήρι
Ο Πυθαγόρας και ο Μαρίνος, αφού έκαναν μια μικρή εισαγωγή για το έργο και τις δραστηριότητες του Matolaki, ξεκίνησαν να “παίζουν” μαζί μας. Χρησιμοποιώντας τεχνικές της παιδαγωγικής του Φρενέ και της μεθόδου Montessori, μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και μουσικοκινητικές ασκήσεις, άρχισαν να μας φέρνουν σε επαφή με το εργαστήρι και τα εργαλεία του.
Τόνισαν ότι είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να μαθαίνουν σε ένα ελεύθερο περιβάλλον δημιουργίας, αλλά ταυτόχρονα, μέσα από ασκήσεις ρυθμικής και θεατρικής εμψύχωσης, να έχουν όρια στο πώς κινούνται μέσα στο χώρο και στο πώς χρησιμοποιούν τα εργαλεία. Η γνώση έρχεται μέσα από το βίωμα και τα παιδιά πρέπει να ψηλαφήσουν, να ακούσουν, να χρησιμοποιήσουν όλες τις αισθήσεις τους για να γίνουν καλύτεροι “μάστορες”.
Έτσι, μάθαμε να κινούμαστε μέσα στο εργαστήρι και ξεκινήσαμε να ερχόμαστε σε επαφή με τα εργαλεία και τα αντικείμενα. Με τη χρήση του “κλέφτη”, ψαρέψαμε …βίδες και μάθαμε τις πρώτες, βασικές δεξιότητες που διδάσκονται τα παιδιά σε ένα εργαστήρι.
Φτιάχνοντας ένα μουσικό όργανο
Όλα καλά, αλλά πώς φτάνεις στο στάδιο της δημιουργίας; Πρώτα πρέπει να δοκιμάσουμς τις δυνάμεις μας σε φαινομενικά απλές δεξιότητες και στη χρήση των εργαλείων. Πώς στερεώνουμε υλικά στον πάγκο, πώς χρησιμοποιούμε το τρυπάνι, πώς μετράμε σωστά.
Στη συνέχεια μάθαμε να τρυπάμε με ακρίβεια το ξύλο, να καρφώνουμε προσεκτικά προσέχοντας τον πάγκο μας (εδώ κάποιοι ίσως το …παράκαναν!) και λαμβάνοντας μέτρα προστασίας.
Και μετά ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε το μουσικό μας όργανο, έχοντας χρησιμοποιήσει τις τεχνικές που διδαχθήκαμε στα προηγούμενα βήματα. Διαπιστώσαμε έτσι πόσο σημαντική είναι η συνεργασία των αισθήσεων και της τεχνικής για να φτάσεις στην κατασκευή.
Η μικρή εμπειρία των 2 ωρών στο εργαστήρι μαστορικής μας έδειξε ότι μέσα από το βιωματικό παιχνίδι τα παιδιά μπορούν να μάθουν πολλά πράγματα. Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητα, να καλλιεργήσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, να μάθουν να συνεργάζονται, να λύνουν προβλήματα, να αλληλοβοηθούνται, να κατακτούν στόχους μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση της μάθησης.
Σύντομα η ΟΙΕΛΕ και το Matolaki θα διοργανώσουν και νέο εργαστήρι. Παρακαλούμε να δηλώσετε συμμετοχή στο e-mail της Ομοσπονδίας (oieleomospondia@gmail.com) με τίτλο mail “Για το εργαστήρι μαστορικής”. Είμαστε, επίσης, ανοιχτοί σε προτάσεις συναδέλφων για τη διοργάνωση βιωματικών εργαστηρίων για ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς (και όχι μόνο). Θέλουμε να μάθουμε ακόμη περισσότερα και να γνωριστούμε καλύτερα!