Σε συνέχεια της ερευνητικής εργασίας που εκπονεί το Κλαδικό μας Ινστιτούτο σχετικά με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, παρουσιάζουμε σήμερα μια πρώτη ανάλυση των νέων συντελεστών βαρύτητας που ανακοίνωσε το ΥΠΑΙΘ και την οποία επιμελήθηκε ο Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών Θεμάτων της ΟΙΕΛΕ Δρ Στρ. Γεωργουδής.
Στο περιθώριο της επέλασης του 4ου κύματος της πανδημίας, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τους συντελεστές βαρύτητας για τις Πανελλαδικές του 2022. Έτσι εκτός από την πανδημία του κορονοϊού καταγράφεται και μία πανδημία «συντελεστών» στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Το καλοκαίρι που πέρασε είδαμε όλες και όλοι τις οδυνηρές συνέπειες της επιμονής της κας Κεραμέως (αλλά και της επιλογής των Πανεπιστημιακών Τμημάτων) να ορίσουν αυθαίρετα και χωρίς καμία τεκμηρίωση τους συντελεστές της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) για τις Πανελλαδικές του 2021. Οι επιλογές αυτές οδήγησαν σε 40.000 άδικους αποκλεισμούς υποψηφίων από της Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η Αρχιτεκτονική Ξάνθης με μηδέν εισαχθέντες. Έγκαιρα η ΟΙΕΛΕ είχε εντοπίσει και επισημάνει το «κακό» που ερχόταν, χωρίς όμως να ευαισθητοποιηθούν η κ. Υπουργός ή οι Πανεπιστημιακοί Δασκάλοι. Όταν ωστόσο ξέσπασε η θύελλα, μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων, η κα Κεραμέως ως σύγχρονος Πόντιος Πιλάτος «ένιψε τας χείρας της» και επέρριψε όλη την ευθύνη στους Πανεπιστημιακούς. Τους χρησιμοποίησε σχεδόν ως τους αποκλειστικούς «θύτες» προσπαθώντας να παραμείνει η ίδια και οι αποφάσεις της στο απυρόβλητο.
Φαίνεται ότι ούτε το Υπουργείο Παιδείας ούτε οι Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι νουθετήθηκαν.
Πριν λίγες ημέρες, με την ανακοίνωση των συντελεστών βαρύτητας των μαθημάτων, πρωτίστως το Υπουργείο Παιδείας και δευτερευόντως οι Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, εκτίθενται για μια ακόμα φορά. Πιο συγκεκριμένα, από τις Πανελλαδικές του 2022 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Μέχρι τώρα όλα τα Τμήματα κάθε πεδίου έχουν δύο μαθήματα βαρύτητας. Δύο μαθήματα, δηλαδή, που ο βαθμός τους πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1,3 το πρώτο και 0,7 το δεύτερο. Από τις προσεχείς Πανελλαδικές κάθε τμήμα ορίζει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Έτσι κάθε υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια σε κάθε Τμήμα, ακόμη και στα Τμήματα που έχουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών. Μια στοιχειωδώς προσεκτική ματιά στους σχετικούς πίνακες καθιστά ολοφάνερη την ασυνεννοησία ανάμεσα σε Τμήματα με ίδια γνωστικά αντικείμενα. Άλλα μόρια συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι για τη Νομική Αθήνας και άλλα για τη Νομική Θεσσαλονίκης. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Τμήματα επέλεξαν να αποδώσουν διαφορετικούς συντελεστές στα εξεταζόμενα μαθήματα. Φιλολογικά τμήματα, τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Ιστορίας κ.α. εμφανίζουν σοβαρές αποκλίσεις στους ανά μάθημα συντελεστές. Βλέπουμε, για παράδειγμα, στο Φυσικό Αθήνας η Φυσική να «βαρύνεται» με συντελεστή 33% και τα Μαθηματικά με συντελεστή 27%, ενώ στο Φυσικό Κρήτης οι συντελεστές είναι ακριβώς αντίστροφα! Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των συνεπειών των διαφορετικών συντελεστών παρουσιάζεται στον πίνακα που ακολουθεί.
Προκειμένου να υπολογιστούν τα μόρια των υποψηφίων Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ δημιουργούνται περισσότεροι από 5.000 «συνδυασμοί» συντελεστών. Το δεδομένο αυτό συνδυαζόμενο με την απόφαση του Υπουργείου για «περιορισμό των Τμημάτων που επιλέγουν οι υποψήφιοι στο Μηχανογραφικό τους, στο 10% του συνόλου των Τμημάτων κάθε Επιστημονικού Πεδίου», θα δυσχεράνει σημαντικότατα τις επιλογές τους. Διαμορφώνεται ένα σύστημα εισαγωγής εξαιρετικά πολύπλοκο και, κατά την πεποίθησή μας, αχρείαστο και αναποτελεσματικό.
Ειλικρινά δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τι ακριβώς προσφέρει αυτή η επίφαση «αυτονομίας» των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, που οδηγεί σε μία απίστευτα χαώδη πρόβλεψη «συνδυασμών», «συντελεστών» και «περιορισμένων επιλογών Τμημάτων».
Πέρα από τα παραπάνω προβλήματα, που σύντομα οι υποψήφιοι, οι οικογένειές αλλά και οι καθηγητές τους θα αντιμετωπίσουν έμπρακτα, αναζητούμε κάποιες απαντήσεις από το Υπουργείο αλλά και από τους αγαπητούς Πανεπιστημιακούς δασκάλους, που αποφάσισαν τις τιμές των συντελεστών βαρύτητας:
– Ύστερα από ποια μεταξύ τους συνεννόηση προέκυψαν οι τιμές αυτές;
– Ποιον επιστημονικό στόχο εξυπηρετεί κάθε συντελεστής και γιατί διαφοροποιείται από Ίδρυμα σε Ίδρυμα;
Το επόμενο χρονικό διάστημα η ΟΙΕΛΕ θα αναλάβει πρωτοβουλία ενημέρωσης, προβληματισμού και κατάθεσης προτάσεων ώστε να αποτραπεί η ολοκλήρωση ενός ακόμα συνόλου εμποδίων στους υποψήφιους του 2022.