Πίσω από τα μεγαλοπρεπή κτήρια και τις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις πολλών ιδιωτικών σχολείων, κρύβεται μια μικρή εργασιακή κόλαση για τους εκπαιδευτικούς. Μια κόλαση την οποίο επέβαλε ο Νόμος 4713/2020, γνωστός κι ως «Νόμος Κεραμέως» που απορρύθμισε πλήρως τις συνθήκες εργασίας και εκμηδένισε κάθε παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας στα ιδιωτικά σχολεία.
Τι έχει προκαλέσει, μεταξύ πολλών άλλων, ο νόμος αυτός;
- Πάνω από 2500 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί (σχεδόν το ένα τρίτο του συνόλου!) έχουν απολυθεί από τον Ιούλιο του 2020 (που τέθηκε σε εφαρμογή το εν λόγω νομοθέτημα). Πρόκειται για αριθμό χωρίς ιστορικό προηγούμενο, όχι μόνο στην ιδιωτική εκπαίδευση αλλά και αναλογικά στην ιδιωτική οικονομία (η σύγκριση με τις περίπου 200 απολύσεις την περίοδο 2016-2020 είναι απολύτως χαρακτηριστική της κατάστασης). Κάποιες απολύσεις είναι προδήλως εκδικητικές και προκλητικές με χαρακτηριστική την περίπτωση εκπαιδευτικού που απολύθηκε πολύ πρόσφατα από μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Αττικής μόλις δήλωσε ότι πάσχει από δυσίατο νόσημα!
- Οι απολύτως ανεξέλεγκτες απολύσεις (με εξαίρεση το διάστημα 2013-15, οι απολύσεις των εκπαιδευτικών βρίσκονταν πάντοτε υπό έλεγχο του Υπουργείου Παιδείας ή ανεξάρτητων αρχών για τη διαφύλαξη του αγαθού της εκπαίδευσης) έχουν δημιουργήσει συνθήκες ακραίας εκμετάλλευσης στα ιδιωτικά σχολεία. Πάνω από τους μισούς ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς (με βάση την μεγάλη έρευνα της ΟΙΕΛΕ για το Big Quit) υποχρεώνονται σε δωρεάν εργασία απογεύματα, Σαββατοκύριακα και αργίες υπό την απειλή της απόλυσης. Ιδίως στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία, η κατάσταση είναι δραματική.
- Με την ανοχή της πολιτείας, πολλοί ιδιοκτήτες μειώνουν παράνομα και μονομερώς το ωράριο των εκπαιδευτικών χωρίς να συντρέχει εργασιακός λόγος (πχ μείωση τμημάτων ή τάξεων). Επίσης, υποχρεώνουν εκπαιδευτικούς σε …εθελοντική παραίτηση από μέρος του ωραρίου. Λόγοι αυτών των άθλιων και παράνομων ενεργειών, να μειωθεί το εργασιακό κόστος με την πρόσληψη εκπαιδευτικών με μηδενική ή ελάχιστη προϋπηρεσία, ή η πρόσληψη «κολλητών» και η εξυπηρέτηση ρουσφετιών.
- Πληθαίνει το φαινόμενο «εκπαιδευτικών» χωρίς τα νόμιμα τυπικά προσόντα σε ιδιωτικά σχολεία, ιδίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αρχές γνωρίζουν, αλλά ποιούν την νήσσαν για πολύ σοβαρό ζήτημα για το οποίο προκύπτουν ακόμη και θέματα ασφάλειας για τους μαθητές (περισσότερα για το θέμα αυτό θα αναφέρουμε τις επόμενες ημέρες).
Η ΟΙΕΛΕ έχει καταθέσει για τα ζητήματα αυτά ορθολογικές και εφαρμόσιμες προτάσεις, καμία εκ των οποίων δεν έχει ληφθεί ακόμη υπόψιν. Θεωρούμε ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει μια εξαιρετική ευκαιρία να διορθώσει πολλά κακώς κείμενα του χώρου και να αποδείξει ότι, σε αντίθεση με το πρόσφατο παρελθόν, ενδιαφέρεται να επικρατούν συνθήκες αρμονίας, ομαλότητας και διαφάνειας στην ιδιωτική εκπαίδευση κι όχι απλώς να είναι ικανοποιημένοι κάποιοι από τους επιχειρηματίες. Θα αναμένουμε.