Πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του νέου προέδρου του ΙΕΠ Σπ. Δουκάκη με το Προεδρείο της ΟΙΕΛΕ. Η έναρξη του διαλόγου των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών με το ΙΕΠ είναι μια ένδειξη βούλησης συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας με τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας μετά από 4 χρόνια ανυπαρξίας διαβούλευσης και υποτίμησης των εκπαιδευτικών. Η συνάντηση ήταν παραγωγική, σε εξαιρετικό κλίμα, και κατέδειξε την αναγκαιότητα της επανέναρξης του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, που είναι «παγωμένος» εδώ και 14 χρόνια, για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Παρουσιάστηκαν, επίσης, τα αποτελέσματα της έρευνας της Ομοσπονδίας για την αξιολόγηση που θα δημοσιοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Την ΟΙΕΛΕ εκπροσώπησαν ο Πρόεδρος Γ. Χριστόπουλος, ο Α’ Αντιπρόεδρος Αλ. Γούλας, η Ταμίας Τζ. Κωστούση, ο Οργανωτικός Γραμματέας Μ. Νικηφορίδης, ο Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών θεμάτων Στρ. Γεωργουδής και το μέλος Γ. Παρίσης.
Θέσαμε στον Πρόεδρο του ΙΕΠ τα ακόλουθα ζητήματα:
- Αναλυτικά προγράμματα: Είναι πάγια θέση μας ο δραστικός περιορισμός και εξορθολογισμός της ύλης. Επαναλάβαμε τη θέση που έχει προκύψει και από την ερευνητική εργασία του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ ότι το εγχώριο εκπαιδευτικό σύστημα παρέχει τη maximum γνώση στη minimum ηλικία με αποτέλεσμα να οξύνονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες. Τονίσαμε την ανάγκη ενίσχυσης της διαθεματικότητας και της ένταξης της διδασκαλίας κοινωνικών δεξιοτήτων-ενσυναίσθησης στο αναλυτικό πρόγραμμα, αναφέροντας ότι η ΟΙΕΛΕ το επόμενο διάστημα θα πραγματοποιήσει διαδικτυακές ημερίδες με αυτά τα αντικείμενα.
- Εγχειρίδια: Καταθέσαμε την άποψη ότι θα πρέπει η μονοκρατορία του ενός και μοναδικού εγχειριδίου να αντικατασταθεί από τη μεγαλύτερη δυνατή παιδαγωγική αυτονομία του εκπαιδευτικού. Ωστόσο, διατυπώσαμε τις ανησυχίες μας, μετά από πρόσφατα δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας, για τον κίνδυνο εμπορευματοποίησης της διαδικασίας και τονίσαμε την ανάγκη για απόλυτη διαφάνεια, μέσω μιας ανεξάρτητης αρχής, στην επιλογή των συγγραφικών ομάδων των νέων βιβλίων.
- Εργασιακές συνθήκες και ποιότητα της εκπαίδευσης: Αναφερθήκαμε αναλυτικά στην τραγική κατάσταση που επικρατεί στην ιδιωτική εκπαίδευση με τις ελεύθερες απολύσεις, την εργοδοτική τρομοκρατία, τις βάναυσες παραβιάσεις της νομοθεσίας, την υπερεντατικοποίηση, φέρνοντας ως αποδεικτικό στοιχείο τις περίπου 3.500 και πλέον αποχωρήσεις εκπαιδευτικών (άνω του 35%) τα τελευταία 3 χρόνια από την ιδιωτική εκπαίδευση. Υποστηρίξαμε ότι το καλό σχολείο είναι το σταθερό σχολείο και ότι οι συνεχείς αλλαγές προσωπικού και η εργασιακή βία και ανασφάλεια πλήττουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
- Αξιολόγηση: Καταθέσαμε, όπως προαναφέρθηκε, τα ευρήματα της έρευνας της ΟΙΕΛΕ σε περίπου 650 εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση, όπου διακρίνεται η σαφής αποδοκιμασία του κλάδου για την γραφειοκρατική και ατελέσφορη διαδικασία της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και της διασύνδεσης της ποιότητας της εκπαίδευσης με την υλικοτεχνική υποδομή και την επιστημονική υποστήριξη του εκπαιδευτικού.
- Επαγγελματικό προφίλ εκπαιδευτικού: Καταθέσαμε τις απόψεις μας για την ορθολογική επιλογή και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ώστε να επιτυγχάνεται η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη του κλάδου. Αναφερθήκαμε στις σχετικές πρωτοβουλίες της ΟΙΕΛΕ με διαδικτυακές ενημερώσεις, τις επισκέψεις στο CERN κ.λπ. Ζητήσαμε, επίσης, την ισότιμη συμμετοχή των ιδιωτικών εκπαιδευτικών σε όλα τα προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας.
- Επιστημονικός διάλογος: Η ΟΙΕΛΕ και το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ έχουν διαχρονικά πλούσιο ερευνητικό έργο και προτείναμε στον πρόεδρο του ΙΕΠ να υπάρχει ένας διαρκής επιστημονικός διάλογος για σημαντικά ζητήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- ΙΕΠ και ιδιωτική εκπαίδευση: Επειδή το ΙΕΠ είναι ένας φορέας όπου επιβεβαιώνεται η ισοτιμία δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών με συναδέλφους μας να έχουν ενεργό συμμετοχή στην εργασία του Ινστιτούτου τα τελευταία χρόνια, ζητήσαμε να αρθούν τα εμπόδια που υπάρχουν για την επιλογή μας ως ειδικών συμβούλων.
Ο Πρόεδρος του ΙΕΠ, έχοντας και ο ίδιος μακρά θητεία στην ιδιωτική εκπαίδευση, εξήρε τη δουλειά των ιδιωτικών εκπαιδευτικών που παρέχεται, όπως είπε χαρακτηριστικά, μέσα σε ένα σκληρό πλαίσιο. Υποστήριξε ότι πολλές θέσεις της ΟΙΕΛΕ μπορούν να εξεταστούν και να αξιοποιηθούν από το Ινστιτούτο και συμφώνησε να υπάρχει συνεργασία και επιστημονικός διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών. Συμφώνησε ότι η δραστική μείωση της ύλης είναι απαραίτητη και τόνισε ότι η μείωση αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπόνηση εκπαιδευτικών δράσεων και την εκμάθηση δεξιοτήτων. Ενημέρωσε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής των εγχειριδίων και αποκάλυψε ότι οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα του ενός βιβλία με επιλογή του βασικού από το Σύλλογο Διδασκόντων. Για τα θέματα αξιολόγησης βιβλίων και ύλης θα υπάρχουν επιτροπές στις οποίες θα μπορούν να συμμετέχουν εθελοντικά δημόσιοι και ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί. Για την αξιολόγηση ανέφερε ότι θα εφαρμοστούν οι νόμοι, αλλά ότι θα υπάρξουν τροποποιήσεις με βάση την εμπειρία από τα σχολεία και το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και τόνισε ότι κάποια από τα συμπεράσματα της έρευνας της ΟΙΕΛΕ είναι χρήσιμα προς αυτή την κατεύθυνση. Για το προφίλ του εκπαιδευτικού ανέφερε ότι στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι η τεχνολογική αναβάθμιση και η ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας και δήλωσε ότι θα καταβληθεί προσπάθεια να είναι ισότιμη η συμμετοχή των εκπαιδευτικών των ιδιωτικών σχολείων στα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης. Παρουσίασε το πρόγραμμα τεχνολογικής αναβάθμισης των σχολείων με τους νέους Πίνακες Αφής που θα δοθούν στα σχολεία μέχρι το Φεβρουάριο και θα βοηθήσουν στην διδασκαλία των χιλιάδων εκπαιδευτικών σεναρίων που θα παραδοθούν στους εκπαιδευτικούς και στα οποία θα μπορούν να παρεμβαίνουν οι ίδιοι και να τα εμπλουτίζουν. Τέλος, ανέφερε ότι είναι σημαντική η συμμετοχή των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο ΙΕΠ ως ειδικών συμβούλων και ότι θα πρέπει να γίνουν από κοινού ενέργειες για να λυθούν τα προβλήματα που ανέκυψαν για την ομαλή συμμετοχή τους.
Συμφωνήθηκε να συνεχιστεί ο διάλογος και να πραγματοποιηθεί συνάντηση και με το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για τη διερεύνηση επιστημονικής-ερευνητικής συνεργασίας.