ΑρχικήΑνακοινώσειςΣχολικό έτος 2021-22, ένας σκληρός απολογισμός για την ιδιωτική εκπαίδευση. Μαζική φυγή...

Σχολικό έτος 2021-22, ένας σκληρός απολογισμός για την ιδιωτική εκπαίδευση. Μαζική φυγή εκπαιδευτικών (άνω του 10% του συνόλου) και δραματική επιδείνωση εργασιακών σχέσεων

- Advertisement -spot_img

Με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς, καταθέτουμε ένα κείμενο απολογισμού της περασμένης χρονιάς, μιας χρονιάς που πολλοί ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί θέλουν να ξεχάσουν.

 

Κάθε πέρσι και καλύτερα. Αυτό, δυστυχώς, είναι το motto για πολλά ιδιωτικά σχολεία που, ελέω της νομοθετικής απορρύθμισης της τελευταίας τριετίας, έχουν μετατραπεί σε χώρους εργασιακής εκμετάλλευσης και επιβολής συνθηκών που δεν συνάδουν σε χώρους που παρέχουν παιδεία, αγωγή και πολιτισμό.

 

Η προηγούμενη χρονιά ήταν ιδιόμορφη. Σηματοδότησε τη σταδιακή έξοδο από την περίοδο του lockdown, όπου οι αντοχές των εκπαιδευτικών δοκιμάστηκαν σκληρά. Η τηλεκπαίδευση, μια απαραίτητη μέθοδος για να μην διακοπεί η εκπαιδευτική διαδικασία, χρησιμοποιήθηκε ως μια ακόμη αφορμή για αδήλωτη και απλήρωτη εργασία σε ώρες και ημέρες εκτός εργασιακού ωραρίου. Χαρακτηριστικό της κατάστασης ότι είχαμε τις πρώτες καταγεγραμμένες περιπτώσεις νοσηλείας ιδιωτικών εκπαιδευτικών λόγω burn out.

 

Οι αριθμοί δεν λένε ψέματα…

 

Πέραν όμως των δεινών που επέφερε o νόμος Κεραμέως και η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στα ιδιωτικά σχολεία, υπάρχουν οι μόνιμες πληγές που αντί να θεραπεύονται, κακοφορμίζουν. Τα στοιχεία της μεγάλης έρευνας* της ΟΙΕΛΕ για το Big Quit στην ιδιωτική εκπαίδευση, τρομάζουν:

  • Το 68% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών θέλουν να φύγουν από το σχολείο τους
  • Το 66% δηλώνει μη ικανοποιημένο από τη συνολική θητεία του στην ιδιωτική εκπαίδευση
  • Το 86% δηλώνει ότι δεν αμείβεται για το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχει
  • Το 62% δηλώνει ότι δεν υπάρχει διαφάνεια και αξιοκρατία στο εκπαιδευτήριο που υπηρετεί

*ένας σημαντικός περιορισμός της έρευνας είναι ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών προέρχονται από σχολεία με σταθερές εργασιακές σχέσεις (ο μ.ο. προϋπηρεσίας των συμμετεχόντων είναι τα 14 έτη), επομένως οι πραγματικοί αριθμοί είναι πολύ χειρότεροι στο σύνολο των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.

 

Στην ποιοτική ανάλυση της έρευνας διαπιστώσαμε ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν σοβαρότατους λόγους να θεωρούν μη ελκυστικό το χώρο εργασίας τους. Στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς επιβάλλεται, συχνά με την απειλή της απόλυσης και σχεδόν πάντοτε χωρίς πληρωμή:

  • Να συγγράφουν «εθελοντικά» συγγράμματα, ασκήσεις, φυλλάδια και μάλιστα να υποχρεώνονται με ιδιωτικά συμφωνητικά να παραδίδουν στο σχολείο τα πνευματικά δικαιώματα
  • Να εξοντώνονται σε «υποχρεωτικές» υπερωρίες ή σε διπλά προγράμματα (τύπου PYP και MYP)
  • Να παρέχουν 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε μαθητές και γονείς, χωρίς το θεσμοθετημένο δικαίωμα της ηλεκτρονικής αποσύνδεσης
  • Να παρέχουν υποχρεωτικά υπηρεσίες Σαββατοκύριακα, αργίες και διακοπές (τα περιβόητα summer camps)

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δραματική στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία, όπου στο σύνολο σχεδόν των μονάδων (ιδίως των συνοικιακών) παρατηρούνται σοβαρότατες παραβιάσεις της νομοθεσίας.

 

Κι όπου φύγει, φύγει…

 

Τα προηγούμενα δύο χρόνια περίπου 600 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί αποχώρησαν από τα σχολεία τους. Το φετινό καλοκαίρι μόνο ο αριθμός ίσως να προσεγγίζει, αν δεν έχει ξεπεράσει, τα τέσσερα ψηφία (ποσοστό άνω του 10% του συνόλου των εγγεγραμμένων στο MySchool ιδιωτικών εκπαιδευτικών!) Η μαζική αυτή φυγή επιβεβαιώνει απόλυτα όσα η έρευνά μας για το Big Quit αποκάλυψε. Ότι υπάρχει τεράστια δυσαρέσκεια στον κλάδο μας για τις συνεχώς επιδεινούμενες εργασιακές σχέσεις, για την έλλειψη οικονομικών και ηθικών κινήτρων, για το διαρκές bullying από διοικήσεις και γονείς (οι οποίοι «παίρνουν θάρρος» από την ανεκτική στάση κάποιων ιδιοκτητών που βλέπουν το σχολείο τους ως καθαρά πελατοκεντρικό).

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του Big Quit, μεγάλο και με ισχυρό brand name σχολείο της Ανατολικής Αττικής που διατηρεί στενές σχέσεις με την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ. Οι παραιτήσεις φέτος φτάνουν τις 37 (!), ενώ τα τελευταία τρία χρόνια έχει αποχωρήσει συνολικά από το σχολείο το 40% των εκπαιδευτικών (87 συνάδελφοι δεν άντεξαν το τραγικό κλίμα πιέσεων, ανασφάλειας και έλλειψης κινήτρων!). Εύλογα τίθεται το ζήτημα της πτώσης της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ένα σχολείο που μετατρέπεται σε κέντρο διερχομένων. Όπως ορθά επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, ένα σχολείο ωριμάζει μαζί με τους εκπαιδευτικούς του. Έχουμε και στη χώρα μας ηχηρά παραδείγματα. Ιδιωτικά σχολεία με παράδοση και «βαρύ» όνομα που έκαναν κακή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού τους, παρήκμασαν.

 

Ρόλο στις αποχωρήσεις έπαιξε ο διορισμός μεγάλου αριθμού αναπληρωτών. Ωστόσο, η επιλογή ενός συναδέλφου να φύγει από το ιδιωτικό σχολείο που συνήθως είναι σχετικά κοντά στο σπίτι του και όπου πληρώνεται 12 μήνες το χρόνο δεν είναι εύκολη. Ως αναπληρωτής, ένας εκπαιδευτικός μπορεί να χρειαστεί να μεταβεί στην επαρχία (όπου ο μισός του μισθός δαπανάται σε ενοίκια και μεταφορικά) και πληρώνεται κανονικά μόνο μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Το καλοκαίρι λαμβάνει το επίδομα ανεργίας. Για το λόγο αυτό, ιδιωτικά σχολεία που δίνουν κίνητρα, που έχουν σταθερές εργασιακές σχέσεις, που δεν απολύουν για ψύλλου πήδημα, που δεν πιέζουν, δεν απειλούν και δεν εκβιάζουν, που δεν υποχρεώνουν σε απλήρωτη εργασία, είχαν φέτος μηδενικές ή ελάχιστες απώλειες.

 

Εκδικητικές απολύσεις για παραδειγματισμό

 

Αφήνουμε για το τέλος το θλιβερό ζήτημα των εκδικητικών απολύσεων. Η επιβολή (ως ευρωπαϊκής πρωτοτυπίας) των απολύτως ελεύθερων, αναιτιολόγητων καταγγελιών σύμβασης, γέννησε «τέρατα». Είχαμε τους τελευταίους μήνες χαρακτηριστικές περιπτώσεις απολύσεων που προκάλεσαν την οργή της κοινής γνώμης και γέννησαν κύμα συμπάθειας για τα θύματα μιας τραγικής και απόλυτα λανθασμένης πολιτικής ορισμένων εργοδοτών. Ταυτόχρονα, τέτοιες απολύσεις λειτουργούν δυσφημιστικά για το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Υπενθυμίζουμε:

Για το ζήτημα τέτοιων απολύσεων που υποκρύπτουν διάκριση, η ΟΙΕΛΕ προσφεύγει τις επόμενες ημέρες στην Επιτροπή Αναφορών του ευρωκοινοβουλίου.

 

Εν κατακλείδι

 

Η ΟΙΕΛΕ έχει καταθέσει στην ηγεσία του ΥΠΑΙΘ συγκεκριμένες, ορθολογικές προτάσεις για το καθεστώς των απολύσεων, χωρίς όμως ανταπόκριση. Χωρίς ανταπόκριση έχουν μείνει και οι προτάσεις μας για κοινωνικό διάλογο με το ΥΠΑΙΘ και τους εργοδότες, ώστε να υπάρξουν γενναίες αποφάσεις νομοθετικών αλλαγών.

 

Ένα τμήμα (δυστυχώς μειοψηφικό…) των ιδιωτικών σχολείων σέβονται τη νομοθεσία και τα στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Οι μαζικές αιτήσεις εκπαιδευτικών για το νέο δημοτικό του Pierce και η σαφής ικανοποίηση που εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί της Σχολής Μωραΐτη για τα ισχυρά οικονομικά κίνητρα που χορηγεί η διοίκηση του σχολείου δείχνουν ότι μπορούν τα ιδιωτικά σχολεία να αντιστρέψουν την κατάσταση. Αρκεί οι ιδιοκτήτες τους να αντιληφθούν ότι πρέπει να τηρούν τη νομοθεσία, να σέβονται τα στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα, να μοιράσουν τμήμα της ισχυρής κερδοφορίας των τελευταίων ετών στους εργαζόμενους που μόχθησαν για την άνθησή τους.

 

- Advertisement -spot_img
Δείτε επίσης
Ανακοινώσεις
- Advertisement -spot_img