Το πιο ακραίο εδώ και δεκαετίες σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση που θέτει το χώρο της Παιδείας, έναν χώρο ελευθερίας έκφρασης και πνευματικής δημιουργίας, υπό ασφυκτική αστυνομική επιτήρηση και που επιχειρεί να αποβάλει τα παιδιά των μη προνομιούχων από την εγκύκλια γνώση και την ανώτατη εκπαίδευση, έρχεται σε συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Παρά την έντονη αντίδραση των φοιτητών και των μαθητών που βλέπουν μπροστά τους ένα ζοφερό μέλλον, παρά την καθολική αποδοκιμασία του κόσμου της εκπαίδευσης, παρά τις δημόσιες παρεμβάσεις ακόμη και στελεχών της παράταξης της Ν.Δ., η κυβέρνηση απτόητη συνεχίζει στο δρόμο του αυταρχισμού και της εξόφλησης γραμματίων στους εμπόρους της γνώσης, τους μόνους που ουσιαστικά ωφελούνται από το νομοθετικό αυτό τερατούργημα.
Η ελληνική κοινωνία έχει ξαναζήσει το ίδιο έργο (αν και σε πιο light εκδοχή) στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν ο τότε Υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης του πρεσβύτερου Μητσοτάκη, ο περιβόητος Β. Κοντογιαννόπουλος, επιχείρησε να περάσει ανάλογες διατάξεις που όμως έμειναν στα χαρτιά, λόγω της αντίδρασης ενός γιγάντιου κινήματος μαθητών, φοιτητών και πολιτών. Η σημερινή κυβέρνηση Μητσοτάκη και η Υπουργός Παιδείας δεν αγνοούν την ιστορική πραγματικότητα. Περνούν τα άθλια σχέδια της αστυνομοκρατίας στην Παιδεία και της μετατροπής του κοινωνικού αγαθού της εκπαίδευσης σε εμπόρευμα αποκλειστικά για παιδιά της δικής τους κοινωνικής κάστας εν μέσω πανδημίας, όταν οι δυνατότητες αντίδρασης της κοινωνίας είναι περιορισμένες και όταν οι πολίτες, μουδιασμένοι και τρομοκρατημένοι από την υγειονομική και τη βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση, δεν έχουν τη δυνατότητα αξιολόγησης του κινδύνου που απειλεί τα παιδιά τους.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει ήδη αφήσει βαθύ αποτύπωμα στο χώρο της Παιδείας μέσα σε σύντομο χρόνο. Οι θατσερικής έμπνευσης αλλαγές, για τις οποίες η κ. Κεραμέως κομπάζει σε πρόσφατο «πανηγυρικό» βίντεο-πρόκληση, δεν στοχεύουν στη βελτίωση της Παιδείας, στην πρόοδο της κοινωνίας, στην καταπολέμηση των ανισοτήτων. Τουναντίον. Η ισοτίμηση των πτυχίων των ΑΕΙ με αυτά των Κολλεγίων που λειτουργούν χωρίς κανένα σοβαρό εποπτικό πλαίσιο, ο νόμος ρουσφέτι στους σχολάρχες, ο δραματικός περιορισμός των εισακτέων στα ΑΕΙ σε συνδυασμό με την «ανακάλυψη» επικίνδυνων μορφών απλήρωτης μαθητείας σε δευτεροβάθμιο και μεταδευτεροβάθμιο επίπεδο αποκαλύπτουν τις άγριες ταξικές προτιμήσεις μιας κυβέρνησης που λειτουργεί υπέρ του 10% της κοινωνίας και επιδιώκει τη μετατροπή της χώρας σε ειδική οικονομική ζώνη όπου θα «στεγάζεται» υπό άθλιες συνθήκες εργασίας και χωρίς δικαιώματα το υπόλοιπο 90%. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μόνοι που δημόσια τοποθετήθηκαν υπέρ του νομοσχεδίου ήταν οι εκπρόσωποι των σχολαρχών που μάλιστα χαρακτήρισαν «χουντικής έμπνευσης» το άρθρο 16 του Συντάγματος αποκαλύπτοντας το μύχιο πόθο τους για δημοκρατική εκτροπή και για πλήρη εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης.
Η ΟΙΕΛΕ έχει από την αρχή δημοσιοποίησης του νομοσχεδίου εκφράσει την κατηγορηματική της αντίθεση στην ψήφισή του. Καλεί την κοινωνία, τον κόσμο της εκπαίδευσης σε συναγερμό. Η εφαρμογή ενός τέτοιου νόμου θα γυρίσει τη χώρα δεκαετίες πίσω, όταν τα παιδιά των μη προνομιούχων, αποστερημένα από την πανάκριβη πρόσβαση στη γνώση, εγκατέλειπαν μαζικά τη χώρα. Είμαστε όμως βέβαιοι ότι η ιστορία θα επαναληφθεί, ότι, όπως συνέβη στη διετία 1990-91, το οργανωμένο κίνημα της εκπαίδευσης, το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα θα ακυρώσουν στην πράξη το ανοσιούργημα Μητσοτάκη-Κεραμέως. Θα μετατρέψουμε όλοι μαζί το σκοτάδι σε φως, το ζόφο σε ελπίδα για το αύριο.
Αποκλεισμός (για μια ακόμη φορά) της ΟΙΕΛΕ από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων – Η επιστολή διαμαρτυρίας της Ομοσπονδίας
Για μια ακόμη φορά (είχε προηγηθεί ο αποκλεισμός μας από τη συζήτηση για το νομοσχέδιο της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης) η ΟΙΕΛΕ αποκλείεται από τους φορείς που συμμετέχουν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τη συζήτηση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις». Η ψευδοφιλελεύθερη κυβέρνηση της ΝΔ και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι φανερό ότι διακατέχονται από αλλεργία στην αντίθετη άποψη και επιδιώκουν να καταστήσουν την Επιτροπή χώρο ακρόασης «προθύμων» και «συμφωνούντων».
Προκαλεί, όμως, αλγεινή εντύπωση ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Διγαλάκης να αποκαλεί μη θεσμικό φορέα την ΑΣΓΜΕ (την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδος) και να μην την καλεί για ένα νομοσχέδιο που αφορά σε εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές δημόσιων σχολείων, όταν στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ιδιωτική εκπαίδευση η ίδια παράταξη κάλεσε την κατασκευασμένη Ένωση Γονέων Μαθητών Ιδιωτικών Σχολείων (η οποία δεν είχε εμφανιστεί ούτε πριν ούτε μετά πουθενά στο δημόσιο διάλογο), για να εξυμνήσει το δώρο Κεραμέως στους σχολάρχες. Και την ίδια ώρα που αποκλείει εκπροσώπους μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών, καλεί τρεις (!) διαφορετικές ενώσεις αστυνομικών, μια κίνηση προκλητική και βαθιά συμβολική για το πώς αντιλαμβάνεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και η κυβέρνηση το χώρο της Παιδείας.
Δείτε εδώ την επιστολή διαμαρτυρίας της ΟΙΕΛΕ.