Στις 9 Νοεμβρίου απεργούμε γιατί στα ιδιωτικά σχολεία η δραματική επιβάρυνση της εργασίας γεννά εξουθένωση χωρίς κανένα οικονομικό και ηθικό κίνητρο για τον πολλαπλασιασμό της δουλειάς μας.
Πέρα από τις, δυστυχώς, συνηθισμένες παραβιάσεις της νομοθεσίας στα ιδιωτικά σχολεία (απλήρωτες υπερωρίες, «εθελοντική» εργασία απογεύματα, Σαββατοκύριακα, διακοπές και αργίες), η κυριότερη αιτία που οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί επιθυμούν να αποχωρήσουν από αυτά (περίπου 2 στους 3 εκπαιδευτικούς βάσει της έρευνάς μας για το Big Quit στην ιδιωτική εκπαίδευση) είναι η υπερεντατικοποίηση της εργασίας στα σχολεία. Οι ολοένα αυξανόμενες ευθύνες και αρμοδιότητες, ο πολλαπλασιασμός των καθηκόντων, οι ατελείωτες ώρες γραφειοκρατίας, φυσικής και διαδικτυακής δουλειάς δημιουργούν απόγνωση και εργασιακή εξουθένωση. Τα τελευταία χρόνια είχαμε μάλιστα τις πρώτες καταγεγραμμένες στην Ομοσπονδία μας περιπτώσεις εργασιακού burn out με νοσηλείες συναδέλφων μας. Όσο για τα οικονομικά και ηθικά κίνητρα για την δραματική επιβάρυνση της εργασίας μας; Δυστυχώς κανένα κίνητρο στα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία, παρά την ισχυρή κερδοφορία των τελευταίων ετών. Αντίθετα, σε πολλά σχολεία εφαρμόζεται η τακτική του εργασιακού bullying, του mobbing, των απειλών που ενισχύεται από το δυσμενές εργασιακό πλαίσιο του Νόμου Κεραμέως. Πρόσφατα στην ιστοσελίδα μας αναφερθήκαμε σε πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα εργασιακής πίεσης σε μεγάλο σχολείο της Ανατολικής Αττικής.
Τι εννοούμε όμως, κυρίως, με το όρο υπερεντατικοποίηση; Αναφερόμαστε στη «σκιώδη» εργασία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών που είτε πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ωρολόγιου προγράμματος, είτε εκτός αυτού. Πρόκειται για τα περίφημα παράλληλα προγράμματα που φορτώνουν κατά πολύ τον όγκο εργασίας τους ή για δραστηριότητες που θα έπρεπε να λαμβάνουν χώρα εντός του ωρολόγιου προγράμματος, αλλά λόγω έλλειψης χρόνου ή λόγω επιλογής του σχολείου λαμβάνουν χώρα εκτός του νόμιμου ωραρίου των εκπαιδευτικών. Εννοείται ότι για τον διπλασιασμό της εργασίας και για τις υπερβάσεις του ωραρίου, οι συνάδελφοι δεν βλέπουν ούτε ευρώ στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Α. Παράλληλα προγράμματα διδασκαλίας
Σημαντικός αριθμός ιδιωτικών σχολείων εφαρμόζουν παράλληλα προγράμματα διδασκαλίας και αξιολόγησης. Οι πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι τα προγράμματα PYP και MYP του ΙΒΟ. Τα προγράμματα αυτά «τρέχουν» ταυτόχρονα με το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και η πραγματοποίησή τους επιβαρύνει την εργασία των εκπαιδευτικών με πολλές πρόσθετες ώρες δουλειάς. Τα σχολεία διαφημίζουν αυτά τα προγράμματα και εισπράττουν από τους γονείς αυξημένα δίδακτρα. Για να δούμε την τάξη μεγέθους, μεγάλο σχολείο της Αττικής με 1800 μαθητές χρεώνει 600 ευρώ ανά μαθητή για αυτά τα προγράμματα χωρίς να δίνει ούτε μισό ευρώ στους εκπαιδευτικούς!
Επιπλέον, τα ιδιωτικά σχολεία τρέχουν πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα (όπως για παράδειγμα το δίγλωσσο CLIL – Content and language integrated learning), για τα οποία θα έπρεπε να λάβουν άδεια από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και να αποδώσουν διοριστήρια στους διδάσκοντες. Σε κάποιες περιπτώσεις αυτό συμβαίνει, όμως σε πολλά άλλα ιδιωτικά σχολεία εκπαιδευτικοί πλήρους ωραρίου καλούνται να διδάξουν σε τέτοιου τύπου προγράμματα σε ώρες που προβλέπεται από τη νομοθεσία να ασκούν διοικητικά καθήκοντα ή να παράγουν υλικό, χωρίς να αμείβονται.
Β. Online και τηλεφωνικές υπηρεσίες όλο το 24ωρο!
Είναι ένα ζήτημα που μας επισημαίνουν όλο και περισσότερο οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί. Τα σχολεία, προκειμένου να δείξουν ένα parent friendly πρόσωπο, φορτώνουν ώρες ενημερώσεων διαδικτυακά και τηλεφωνικά σε βαθμό που καταπατά βάναυσα τον μη εργασιακό χρόνο των συναδέλφων, χωρίς φυσικά καμιά αμοιβή!
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
- Οι εκπαιδευτικοί, σε πολλά σχολεία, δαπανούν πολλές εργατοώρες ενημερώνοντας ψηφιακές πλατφόρμες για τη μελέτη των παιδιών, τις δραστηριότητες του σχολείου, την καθημερινή δουλειά στην τάξη, αναρτώντας φωτογραφίες, video και εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό.
- Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ενημερώνονται και να απαντούν σε mails του σχολείου, των μαθητών και των γονέων οποιαδήποτε ώρα και μέρα της εβδομάδας, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα! Είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται μονίμως online και μάλιστα χρησιμοποιώντας δικό τους εξοπλισμό και δική τους σύνδεση στο διαδίκτυο.
- Οι εκπαιδευτικοί καλούνται επίσης να ενημερώνουν γονείς πολύ τακτικά, καλώντας τους εκείνοι στο τηλέφωνο και όχι μόνο στις προγραμματισμένες ώρες της εβδομάδας. Και επειδή ο χρόνος δεν επαρκεί, συχνά μένουν μία και δύο ώρες παραπάνω στο σχολείο ή αναγκάζονται να καλέσουν τους γονείς από το σπίτι τους!
Γ. Σύλλογοι, επιμορφώσεις, ενημερώσεων γονέων εκτός εργασιακού ωραρίου
Από τις πιο συνηθισμένες καταγγελίες που λαμβάνουμε στην ΟΙΕΛΕ είναι αυτές που αφορούν στη μεταφορά καθηκόντων που θα έπρεπε να λαμβάνουν χώρα εντός του ωραρίου παραμονής, σε ώρες εκτός ωραρίου. Θεωρείται πλέον φυσικό πολλές φορές μέσα στο μήνα οι συνάδελφοι να χάνουν απογεύματα-βράδια με συνεδριάσεις συλλόγου διδασκόντων (όπου αυτοί λειτουργούν…), παιδαγωγικών συνεδριάσεων, ενημερώσεων γονέων. Φυσικά, η υπερωριακή αυτή δραστηριότητα σε ελάχιστα σχολεία αμείβεται με τα περισσότερα εκπαιδευτήρια να παραβιάζουν ωμά τη νομοθεσία, απαιτώντας από τους εκπαιδευτικούς συμμόρφωση.
Η κατάσταση αυτή δεν πάει άλλο! Αν οι εργοδότες στην ιδιωτική εκπαίδευση δεν θέλουν τα επόμενα χρόνια να ψάχνουν εργαζόμενους με το κιάλι, όπως συμβαίνει πλέον στον τουρισμό και στον πρωτογενή τομέα, θα πρέπει να δημιουργήσουν καλές εργασιακές συνθήκες με κίνητρα, με σεβασμό στη νομιμότητα και στα εργασιακά δικαιώματα.
Ζητούμε να σταματήσει η εκμετάλλευση των συναδέλφων μας στα ιδιωτικά σχολεία. Ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας να εκκινήσει επιτέλους σοβαρούς ελέγχους για να σταματήσει η ασυδοσία και η άγρια εργασιακή εκμετάλλευση.
Απεργούμε για να ζήσουμε με αξιοπρέπεια!