Από το βουνό στο σχολείο! Το δεύτερο τμήμα της περιβαλλοντικής δράσης που διοργάνωσαν η ΟΙΕΛΕ με την Παρέα του Δάσους μας μετέφερε από το Δάσος της Καισαριανής και τη γνωριμία με τη φύση και τα παιδαγωγικά της «μυστικά», σε ένα σχολικό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήσαμε τη δράση μας στον φιλόξενο χώρο της αυλής του νηπιαγωγείου στην Ελληνοαγγλική Αγωγή στο Μαρούσι. Στόχος της δράσης ήταν να ενημερωθούν οι συμμετέχοντες για τον τρόπο λειτουργίας της υπαίθριας τάξης μέσα στο πλαίσιο του σύγχρονου σχολείου.
Η υπαίθρια τάξη είναι μια σύγχρονη και καινοτόμα παιδαγωγική προσέγγιση που βασίζεται κυρίως στο garden based learning και ενσωματώνει στοιχεία από προοδευτικές μεθόδους (πχ, μέθοδος Μοντεσσόρι) και την εμπειρική μάθηση. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με την εκμάθηση κάθε νεωτερικής παιδαγωγικής μεθόδου, δεν αρκεί απλώς η γνωριμία των εκπαιδευτικών με τη φιλοσοφία και τα εργαλεία της. Θα πρέπει η καθεμία και ο καθένας από εμάς να «σπάσει» τα στερεότυπα της συντηρητικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα που ακόμη βασίζεται στην στείρα ex cathedra διδασκαλία μέσα στη σχολική αίθουσα. Το Σάββατο στην Ελληνοαγγλική Αγωγή έγινε μια πρώτη προσέγγιση των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν με μια παιδαγωγική μέθοδο που άνοιξε δρόμους στη σκέψη και γέννησε προβληματισμό και ερεθίσματα. Τους εκπαιδευτικούς υποδέχθηκαν στο χώρο ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γιώργος Χριστόπουλος και η υπεύθυνη της δράσης Αθηνά Αντύπα από την Παρέα του Δάσους.
Η δράση ξεκίνησε με τη γνωριμία της ομάδας μέσω ασκήσεων μουσικοκινητικής. Αμέσως μετά άρχισε η γνωριμία με το χώρο. Έπρεπε να παρατηρήσουμε κάτι περίεργο, κάτι που σχετιζόταν με τη φύση και θα μπορούσε να λειτουργήσει ως παιδαγωγικό υλικό. Με βάση τα υλικά που συγκεντρώθηκαν, οι ομάδες έπρεπε να συνθέσουν ένα ποίημα ή μια χορογραφία και να τα παρουσιάσουν.
Στη συνέχεια ακολούθησε η εργασία σε διάφορες δραστηριότητες. Σε κάποια σημεία της αυλής η Αθηνά Αντύπα, υπεύθυνη της δράσης, είχε τοποθετήσει σετ εργαλείων.
Χώρισε μετά τους συμμετέχοντες σε ομάδες που είχαν στόχο να καθαρίσουν τον περιβάλλοντα χώρο, να συλλέξουν πράγματα από τη φύση, να ζωγραφίσουν λουλούδια, καρπούς, κλαδιά, φύλλα με μολύβι και με λάσπη.
Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση για όσα έγιναν και προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν πιο αποτελεσματικά τα παιδιά να γνωρίσουν, με την βοήθεια του παιδαγωγού, την αυλή. Κάναμε κάποιες ασκήσεις ευεξίας και χαλαρώσαμε πριν τη συνέχεια των …εργασιών!
Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες που ασχολήθηκαν με την συλλογή υλικών, την κουζίνα της φύσης και την κομποστοποίηση. Η πρώτη ομάδα έπρεπε, μέσα από μια πληθώρα φυσικών υλικών, να δημιουργήσει μια σύνθεση και να φτιάξει ένα τελετουργικό παρουσίασης.
Η δεύτερη ομάδα έπρεπε να παρουσιάσει ένα …μενού με τα υλικά που διαθέταμε και η τρίτη να κάνει μια επίδειξη της διαδικασίας κομποστοποίησης, μια αερόβια βιολογική διαδικασία αποικοδόμησης και σταθεροποίησης των οργανικών υλικών.
Η κομποστοποίηση «παράγει» μια πλούσια σκούρα ουσία που ονομάζεται κομπόστ. Πρόκειται για μια εξαιρετική μέθοδο ανακύκλωσης και το κομπόστ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως λίπασμα.
Στη συνέχεια, ακολούθησε το τελικό μέρος του σεμιναρίου. Στην όμορφη, κεντρική αίθουσα του νηπιαγωγείου της Ελληνοαγγλικής Αγωγής η Αθηνά μας παρουσίασε πώς μπορεί να λειτουργήσει η υπαίθρια τάξη, με ποια υλικά, πώς μπορεί να χωροθετηθεί, τι δραστηριότητες μπορούμε να εφαρμόσουμε.
Είδαμε πώς εφαρμόζεται η υπαίθρια τάξη σε άλλες χώρες και αναλογιστήκαμε – δικαίως – πόσο πίσω βρίσκεται το ελληνικό σχολείο… Στο τέλος, έγινε αξιολόγηση της δράσης από τους συμμετέχοντες.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά την Ρόζα Τριανταφυλλίδη, την Αθηνά Αντύπα και όλους στην Παρέα του Δάσους, την Φιλοδασική Ένωση Αθηνών και την Ελληνοαγγλική Αγωγή. Ευχαριστούμε θερμά τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στις δύο δράσεις. Με την Παρέα του Δάσους ανανεώσαμε το ραντεβού μας για τη νέα σχολική χρονιά για να διοργανώσουμε καινούριες, πολύ ενδιαφέρουσες παιδαγωγικές δράσεις που έχουν στο κέντρο της φιλοσοφίας τους την προσέγγιση παιδιών και εκπαιδευτικών με τη φύση.