Το Σάββατο, στον όμορφο και φιλόξενο χώρο του νηπιαγωγείου της Ελληνοαγγλικής Αγωγής, πραγματοποιήσαμε την κοινή επιμορφωτική δράση ΟΙΕΛΕ-Παρέας του Δάσους με αντικείμενο την «υπαίθρια τάξη». Ήταν η δεύτερη φορά που πραγματοποιήσαμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα με περισσότερους αυτή τη φορά εκπαιδευτικούς, ανάμεσα στους οποίους και δημόσιοι συνάδελφοι, γεγονός που μας γεμίζει ιδιαίτερη χαρά! Στόχος της δράσης ήταν να ενημερωθούν οι συμμετέχοντες για τον τρόπο λειτουργίας της υπαίθριας τάξης μέσα στο πλαίσιο του σύγχρονου σχολείου.
Τι είναι όμως η υπαίθρια τάξη; Πρόκειται για μια σύγχρονη και καινοτόμα παιδαγωγική προσέγγιση που βασίζεται κυρίως στο garden based learning και ενσωματώνει στοιχεία από προοδευτικές μεθόδους (πχ, μέθοδος Μοντεσσόρι) και την εμπειρική μάθηση. Το Σάββατο στην Ελληνοαγγλική Αγωγή έγινε μια πρώτη προσέγγιση των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν με μια παιδαγωγική μέθοδο που άνοιξε δρόμους στη σκέψη και γέννησε προβληματισμό και ερεθίσματα. Τους εκπαιδευτικούς υποδέχθηκαν στο χώρο ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γιώργος Χριστόπουλος και η υπεύθυνη της δράσης Αθηνά Αντύπα από την Παρέα του Δάσους.
Ξεκινήσαμε με τη γνωριμία της ομάδας. Αφού έγιναν οι συστάσεις, κάναμε ένα «ζέσταμα» με μουσικοκινητικά παιχνίδια. Μιλήσαμε σε κύκλο για τη σχέση εκπαίδευσης με τη φύση και για τον τρόπο με τον οποίο είναι εφικτή η γνωριμία των μικρών μαθητών με το φυσικό τους περιβάλλον μέσα από την παιδαγωγική διαδικασία. Μιλήσαμε για τα φυτά ως ζωντανά όντα που αντιλαμβάνονται ερεθίσματα και αντιδρούν. Ανακαλύψαμε διάφορα φυτά μέσα στο χώρο της αυλής, τα αγγίξαμε, τα παρατηρήσαμε προσεκτικά, καταγράψαμε τα χαρακτηριστικά τους. Διαπιστώσαμε ότι, μέσα από την παρατήρηση του φυσικού κόσμου, μπορούμε να οργανώσουμε πλήθος διαθεματικών δραστηριοτήτων.
Στη συνέχεια, ακολούθησε η εργασία σε διάφορες γωνίες της αυλής. Η Αθηνά είχε στήσει πάγκους με μικρά εργαλεία για να δουλέψουμε. Λασποζωγραφική, ταξινόμηση σπόρων, καθαρισμός φυτών και ψεκασμός φύλλων ήταν κάποιες από τις εργασίες που κάναμε με στόχο να διαπιστώσουμε πώς μπορούμε να δουλέψουμε με στοιχεία από το περιβάλλον, πώς να αξιοποιήσουμε τη λεπτή και αδρή κινητικότητα παίζοντας ταυτόχρονα με σπόρους, φύλλα, άνθη, κλαδιά.
Ακολούθησε η πιο δημιουργική και διασκεδαστική, ίσως, δραστηριότητα του σεμιναρίου μας. Τα τρία εργαστήρια της φύσης. Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες που ασχολήθηκαν με την συλλογή υλικών, την κουζίνα της φύσης και την κομποστοποίηση.
Η πρώτη ομάδα έπρεπε, μέσα από μια πληθώρα φυσικών υλικών, να δημιουργήσει μια σύνθεση και να φτιάξει ένα τελετουργικό παρουσίασης.
Η δεύτερη ομάδα έπρεπε να παρουσιάσει σε στυλ …Master Chef ένα μενού 4 πιάτων (!) με τα υλικά που διαθέταμε.
Η τρίτη έπρεπε να κάνει μια επίδειξη της διαδικασίας κομποστοποίησης, μια αερόβια βιολογική διαδικασία αποικοδόμησης και σταθεροποίησης των οργανικών υλικών. Η κομποστοποίηση «παράγει» μια πλούσια σκούρα ουσία που ονομάζεται κομπόστ. Πρόκειται για μια εξαιρετική μέθοδο ανακύκλωσης και το κομπόστ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως λίπασμα.
Όταν ολοκληρώθηκε και αυτή η δράση, μαζευτήκαμε και συζητήσαμε για τις διαφορετικές μορφές υπαίθριων δραστηριοτήτων και την αξιοποίησή τους με τα παιδιά. Η Αθηνά μας εξήγησε με ποιους τρόπους λειτουργεί η υπαίθρια τάξη, δείχνοντάς μας παραδείγματα από το εξωτερικό και την τεράστια ποικιλία δράσεων, εργασιών και παιχνιδιών που μπορούν οι εκπαιδευτικοί να επιλέξουν για να αξιοποιήσουν τον εξωτερικό χώρο του σχολείου. Στο τέλος, έγινε αξιολόγηση της δράσης από τους συμμετέχοντες.
Αποχαιρετιστήκαμε, δίνοντας ραντεβού για νέες δράσεις μέσα στη σχολική χρονιά! Stay tuned!
Ευχαριστούμε θερμά την Αθηνά Αντύπα και την Παρέα του Δάσους και την Ελληνοαγγλική Αγωγή και τον Διευθυντή της κ. Χριστόδουλο Κακαδιάρη για τη θερμή φιλοξενία. Είναι σημαντικό ιδιωτικά σχολεία και εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών να συνεργάζονται με κοινό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Μια συμμετέχουσα γράφει για τη δράση μας!
Το σεμινάριο που παρακολουθήσαμε το Σαββατο 12 Οκτωβρίου για την Υπαίθρια Τάξη με την Παρέα του Δάσους, ήταν από αυτά που δίνουν έμπνευση και κίνητρα σε εμάς τους εκπαιδευτικούς, για να κάνουμε την καθημερινότητά στα σχολεία μας ακόμα πιο εποικοδομητική, όμορφη και ενδιαφέρουσα για τους μαθητές μας κυρίως, αλλά και για εμάς τους ίδιους.
Οι σκανδιναβικές και βόρειες ευρωπαϊκές χώρες, που έχουν αυτή τη στιγμή τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως, έχουν αφήσει στην άκρη τους υπολογιστές, τις οθόνες και την πολύωρη «δουλειά για το σπίτι», έχουν στραφεί ξανά προς τη Φύση και δουλεύουν τόσο γνωστικούς και μαθησιακούς στόχους, όσο και την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και την ψυχική ανάταση των μαθητών μέσα από την επανασύνδεση με αυτήν. Τα «Σχολεία του Δάσους» εκεί δεν είναι απλά ένα όνομα για διαφημιστικούς/εμπορικούς λόγους, ούτε δράσεις και εργαστήρια σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση. Αυτή η παιδαγωγική προσέγγιση είναι η καθημερινότητά τους με θεαματικά αποτελέσματα στη διαμόρφωση προσωπικότητας, χαρακτήρα και δεξιοτήτων στους μαθητές, από πολύ μικρή μάλιστα ηλικία.
Έχοντας προσωπικά εργαστεί σε νηπιαγωγεία του Μονάχου, έχω γίνει μάρτυρας όλων όσων η επαφή με τη Φύση προσφέρει στα παιδιά. Η νοοτροπία και γενικότερα ο τρόπος ζωής του «δεν υπάρχει ακατάλληλος καιρός, μόνο ακατάλληλα ρούχα», «πάμε μια βόλτα έξω στη Φύση, για να νιώσουμε καλύτερα», «μη φοβάσαι, προσπάθησε!», « βρες τρόπο να το λύσεις μόν@ σου!», σίγουρα έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με την ελληνική πραγματικότητα του «μην πέσεις, μη λερωθείς, μη χτυπήσεις, μην κρυώσεις, μην κουραστεις, μην, μην, μην…!». Από κάπου, όμως, πρέπει να αρχίσει η αλλαγή, έστω και μικρή…και ίσως η καλύτερη αφετηρία είναι τα σχολεία μας.
Η Παρέα του Δάσους μοιράστηκε καταπληκτικές ιδέες, απλές δραστηριότητες με οικονομικά υλικά και εύκολη προετοιμασία για να αρχίσουν τα παιδιά μας να επανασυνδέονται με τη Φύση και όσα αυτή έχει να μας προσφέρει. Ακόμα και σε σχολεία των πόλεων με τσιμεντένιες αυλές, ακόμα και σε σχολεία που έχουν φυσικούς χώρους, αλλά παραμένουν ανεκμετάλλευτοι, η γλυκύτατη Αθηνά μας απέδειξε ότι «όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος..!».
Ευχαριστούμε, λοιπόν, την Αθηνά και την Παρέα του Δάσους, αλλά και την ΟΙΕΛΕ και τον Γιώργο Χριστόπουλο, που για άλλη μια φορά μας εμπνέουν, μας βοηθούν και μας στηρίζουν. Όλοι οι εκπαιδευτικοί, αναζητούμε απεγνωσμένα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς λίγη έμπνευση και μερικές ευκαιρίες για θετικές και ευχάριστες αλλαγές και, όταν μας προσφέρονται, εκτιμώνται απεριόριστα.. Ευχαριστούμε!
Μ.Χ., νηπιαγωγός