Η πανδημία που συγκλονίζει τον πλανήτη έπληξε αναπόφευκτα και το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης. Το αναγκαίο κλείσιμο για άγνωστο χρονικό διάστημα των δημόσιων και ιδιωτικών σχολικών μονάδων γέννησε την ανάγκη υποκατάστασης της δια ζώσης διδασκαλίας από μορφές εκπαίδευσης εξ αποστάσεως.
Η ανταπόκριση των χιλιάδων συναδέλφων μας σε όλη τη χώρα ήταν συγκλονιστική. Πολλά ιδιωτικά σχολεία είχαν την υλικοτεχνική υποδομή και ανταποκρίθηκαν γρήγορα, όμως με την αυταπάρνηση, την πολύωρη προσπάθεια, το μεράκι και τις ιδέες που κατέθεσαν οι συνάδελφοι, το σύνολο σχεδόν των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων παρέχουν αξιοπρεπέστατες διαδικτυακές υπηρεσίες εκπαίδευσης. Η δια ζώσης διδασκαλία δεν αντικαθίσταται, όμως η επαφή των εκπαιδευτικών με τα παιδιά είτε με online διδασκαλίες, είτε με αποστολή υλικού κρατάει ζωντανή τη φλόγα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και γεμίζει με κουράγιο όλους μας.
Ένας θερμός έπαινος οφείλεται ξεχωριστά στους συναδέλφους μας του δημόσιου σχολείου. Η δημόσια εκπαίδευση, βαρύτατα χτυπημένη από την οικονομική κρίση, με κτήρια και υποδομές που έχουν χρόνια να ανανεωθούν, με γηρασμένο προσωπικό χωρίς στοιχειώδη επιμόρφωση, βρέθηκε αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη, δυσχερή και σύνθετη πραγματικότητα. Κι όμως, καταβάλλοντας τιτάνιες προσπάθειες οι δημόσιοι εκπαιδευτικοί ξεπερνούν τα τεράστια προβλήματα και τις ελλείψεις σε εξοπλισμό σχολείων και οικογενειών και κατορθώνουν να έρθουν σε παιδαγωγική επαφή με τους μαθητές τους σε κάθε γωνιά της χώρας δίνοντας μαθήματα θάρρους και ανθρωπιάς. Η συγκινητική ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας καθρεπτίζει την έγνοια του δημόσιου λειτουργού της εκπαίδευσης για την Παιδεία, για την κοινωνία και για τη νέα γενιά.
Στις δύσκολες αυτές στιγμές καλώ κάθε συνάδελφο να εξακολουθεί να δίνει τον καλύτερό του εαυτό για να διαβούμε και αυτό το εμπόδιο που έλαχε στη γενιά μας με υπομονή και αλληλεγγύη. Η δοκιμασία αυτή θα μας κάνει πιο δυνατούς και σαν εκπαιδευτικούς και σαν ανθρώπους και οι δεσμοί μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα με τους συναδέλφους, με τους μαθητές και με τις οικογένειές τους θα σφυρηλατηθούν ακόμη περισσότερο. Στους έρημους δρόμους, στις άδεις γειτονιές, στις πόλεις-φαντάσματα, η παιδαγωγική πράξη, έστω και μέσω της τεχνολογίας, αποτελεί το αντίδοτο στο ζόφο και στο φόβο. Η διδασκαλία είναι, όπως έχει εύστοχα ειπωθεί, «η υπέρτατη πράξη αισιοδοξίας».
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΥΡΟΥΤΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΟΙΕΛΕ