Τις τελευταίες ημέρες οι άνθρωποι της Τέχνης και του πολιτισμού κινητοποιούνται ενάντια στο ΠΔ 85/2022 που υποβαθμίζει την αξία των σπουδών σε ιστορικές καλλιτεχνικές σχολές, όταν η ίδια κυβέρνηση που εκδίδει το διάταγμα επιχειρεί εδώ και δυόμισι χρόνια την αναβάθμιση των τίτλων σπουδών αμφιβόλου ποιότητας κολλεγίων που χορηγούν δήθεν πανεπιστημιακούς τίτλους.
Η ΟΙΕΛΕ στέκεται στο πλευρό των σπουδαστών και των αποφοίτων των καλλιτεχνικών σχολών και όλων των εργαζόμενων στο χώρο της Τέχνης στον αγώνα για την κατοχύρωση των σπουδών και των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων. Ταυτόχρονα θεωρούμε πως έχει έρθει η ώρα να αναδειχθεί, επιτέλους, στον κοινωνικό διάλογο το ζήτημα των επαγγελματικών περιγραμμάτων και της πιστοποίησης των προσόντων.
Τα επαγγελματικά περιγράμματα περιγράφουν αναλυτικά έναν επαγγελματικό χώρο και χαρτογραφούν την ακαδημαϊκή διαδρομή που απαιτείται, ώστε η/ο φοιτητής/σπουδαστής να μπορεί να εργαστεί στο συγκεκριμένο χώρο. Η διαδικασία της πιστοποίησης είναι ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα. Η απόκτηση ενός τίτλου σπουδών/πτυχίου/πιστοποίησης πρέπει να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις, να υπάρχει έλεγχος, διαφάνεια, θεσμικά άρτιες διαδικασίες, ώστε να υπάρχει ισονομία και να μην απονέμονται χαρτιά χωρίς αντίκρισμα.
Δυστυχώς, στη χώρα μας τόσο στην ιδιωτική τυπική (λιγότερο) όσο κυρίως στη μη τυπική/μεταλυκειακή εκπαίδευση υπάρχει μια «μαύρη» αγορά που εμπορεύεται «τίτλους» σπουδών. Είναι γνωστή η περίπτωση των χιλιάδων παράνομων τίτλων σπουδών από ιδιωτικά τεχνικά λύκεια και του διορισμού των αποφοίτων τους στο δημόσιο που ανέδειξε η ΟΙΕΛΕ προ περίπου 15 ετών, όπως είναι επίσης γνωστό το πάρτι ιδιωτικών παρόχων προσόντων πληροφορικής και ξένων γλωσσών που μοιράζουν τίτλους με μαϊμού διαδικασίες σε «καλές» τιμές (στα ανεξέλεγκτα κολλέγια αναφερθήκαμε πιο πριν).
Με αφορμή, επομένως, το ΠΔ 85/2022 και την δικαίως εντεινόμενη αντίδραση του κόσμου του πολιτισμού, θα πρέπει να αποσυρθεί το ΠΔ και να εκκινήσει άμεσα διαβούλευση για το ζήτημα του πολυεπίπεδου δημόσιου ελέγχου του χώρου της ιδιωτικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης, της πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων από φορείς της Πολιτείας ή από ανεξάρτητους θεσμούς, της νομιμότητας και της διαφάνειας στην έκδοση τίτλων σπουδών. (Τονίζουμε ότι ο μόνος μεταλυκειακός χώρος που τα προσόντα πιστοποιούνται μέσω εξετάσεων στον ΕΟΠΠΕΠ είναι τα ιδιωτικά ΙΕΚ).
Ειδικά για την καλλιτεχνική εκπαίδευση, θα πρέπει να ξεκινήσει ένας αναλυτικός, ανοιχτός διάλογος που θα εξετάσει τα ζητήματα της ένταξης των αποφοίτων στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, των επαγγελματικών περιγραμμάτων, των διαφανών και αξιόπιστων διαδικασιών που θα οδηγούν στην πιστοποίηση των τίτλων σπουδών. Το ΙΝΕ και το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ έχουν εκπονήσει τα τελευταία χρόνια σημαντικό ερευνητικό έργο και έχουν επεξεργασμένες προτάσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα. Μια πρόταση που θεωρούμε πως θα μπορούσε να αναβαθμίσει αποφασιστικά τις καλλιτεχνικές σπουδές περιλαμβάνει την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών σύμφωνα με το παράδειγμα των ΑΣΚΤ και των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και την αναβάθμιση των σημερινών καλλιτεχνικών σχολών, κάποιες εκ των οποίων έχουν μεγάλη ιστορία προσφοράς στις τέχνες. Ένας τέτοιος διάλογος θεωρούμε ότι θα ωθήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη την καλλιτεχνική παιδεία, ενώ θα βοηθήσει ώστε να λυθούν τα σημαντικά προβλήματα επαγγελματικής υποβάθμισης του χώρου.
Ο πόλεμος ενάντια στην Τέχνη και πιο συγκεκριμένα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, πρέπει να σταματήσει εδώ. Η ιδεοληπτική επίθεση ενάντια σε εκφάνσεις της Παιδείας που αμφισβητούν το κυρίαρχο πολιτικό αφήγημα, όπως εκφράζεται σήμερα με την υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών και όπως εκφράστηκε πρόσφατα με την κατάργηση των καλλιτεχνικών και κοινωνικών σπουδών στο Λύκειο, δείχνει ότι πυξίδα των πρόσφατων αποφάσεων δεν είναι μόνο η εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης αλλά και η εκμηδένιση της διαφορετικής άποψης και της εναλλακτικής έκφρασης.