Δεν θα κουραζόμαστε να λέμε ότι τα Φροντιστήρια Μ.Ε., τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, τα Κέντρα Μελέτης και τα ΙΕΚ είναι διαχρονικά φωλιές ακραίας παρανομίας. Η οργανωμένη πολιτεία δείχνει να μην έχει την ικανότητα ή τη βούληση να καταπολεμήσει την παραβατικότητα στις εκπαιδευτικές αυτές μονάδες, με συνέπεια να έχει καλλιεργηθεί στους εργοδότες η αίσθηση της παντοδυναμίας και σε μεγάλο κομμάτι των εργαζόμενων η παραίτηση και η απογοήτευση.
Για τους δύο πρώτους χώρους οποίους υπάρχουν συγκλονιστικά στοιχεία τόσο από κρατικές αρχές όσο και από τα σωματεία που δραστηριοποιούνται σε αυτούς που δεν τολμούν να αμφισβητήσουν ούτε οι εργοδοτικές οργανώσεις. Το ποσοστό της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας κυμαίνεται σε ποσοστά άνω του 40% με αποτέλεσμα όχι μόνο την ηθική και οικονομική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών αλλά και την αιμορραγία των κρατικών ταμείων.
Η καταδολίευση του δημόσιου συμφέροντος από μεγάλο αριθμό των ιδιοκτητών σε Φροντιστήρια και σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών ξεπέρασε κάθε όριο την περίοδο της πανδημίας. Την περίοδο του λοκντάουν χιλιάδες φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών προχώρησαν σε εικονική αναστολή, αν και λειτουργούσαν «μυστικά» μέσω τηλεκπαίδευσης, ώστε αφενός μεν να μην καταβάλλουν μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές, αφετέρου δε να εισπράττουν κανονικά δίδακτρα και τα όποια κρατικά οφέλη δόθηκαν σε κλειστές επιχειρήσεις! Επρόκειτο δηλαδή για μια τριπλή ληστεία με θύματα εργαζόμενους, γονείς και τα δημόσια ταμεία!
Η ΟΙΕΛΕ κάλεσε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει τρεις προτάσεις (η μία από αυτές κάνει λόγο για την εφαρμογή ανενεργής, εδώ και 4 χρόνια, διάταξης νόμου!), ώστε να μπει μια τάξη στο άναρχο τοπίο των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών. Δυστυχώς, δεν λάβαμε ποτέ καμιά απάντηση ούτε από την πολιτική ηγεσία ούτε από την αρμόδια Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης:
- Την άμεση λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που προβλέπεται ρητά στο άρθρο 30, παρ. 1 του Ν. 4415/2016, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 4547/2018. Είναι σημαντικό να τεθεί εδώ το ζήτημα, στην περίπτωση εφαρμογής της πλατφόρμας, της παραμετροποίησης της λειτουργίας της, ώστε να μην αποδέχεται παράνομα στοιχεία (ωρομίσθιο κάτω από το νόμιμο, ωράριο που δεν θα δέχεται ως βάση το 45λεπτο και θα παρουσιάζεται με τη μορφή δεκαδικού, πχ 21,5 ώρες, κ.λπ.)
- Την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου, ώστε να είναι σαφείς οι περιπτώσεις παραβάσεων των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών που ελέγχουν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
- Τη θεσμοθέτηση, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του χώρου της εκπαίδευσης, κοινού σώματος πιστοποιημένων επιθεωρητών του ΣΕΠΕ και του Υπουργείου Παιδείας για τον έλεγχο ιδιωτικών μονάδων εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και τα Φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Η ίδρυση ενός τέτοιου σώματος είχε συζητηθεί και στο παρελθόν σε συσκέψεις στελεχών των Υπουργείων Εργασίας και Παιδείας, ενώ είναι γνωστό πως τέτοιοι εποπτικοί θεσμοί λειτουργούν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ζητούμε να εφαρμοστούν άμεσα οι προτάσεις αυτές. Θεωρούμε ότι η εκκίνηση της λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση του πλαισίου ελέγχου των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και από ένα εποπτικό σώμα αντίστοιχο των ευρωπαϊκών θα αποτελέσει την εκκίνηση της κάθαρσης για έναν βαρύτατα παραβατικό χώρο.
Απεργούμε για να μπορούμε να ζήσουμε με αξιοπρέπεια.