Πληροφορούμαστε ότι τόσο κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (προφανώς μετά από τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΑΙΘ) όσο και ορισμένα ιδιωτικά σχολεία εκπονούν σχέδια επί χάρτου εν όψει της επικείμενης κακοκαιρίας. Φυσικά, κοινός τόπος όλων αυτών είναι η πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω σύγχρονης (live μάθημα on camera) τηλεκπαίδευσης, η οποία ανασύρεται από το τσεπάκι των αρμοδίων ως απάντηση «δια πάσαν νόσον». Η δική μας άποψη είναι πως το ενδιαφέρον να μην χαθούν τα μαθήματα είναι υποκριτικό. Το μεν Υπουργείο Παιδείας θέλει να επιδείξει προεκλογικά ότι δεν θα χαθεί καμιά «εργατοώρα» για εκπαιδευτικούς και μαθητές, τα δε ιδιωτικά σχολεία, πιεζόμενα συχνά από ένα ανταγωνισμό που γεννά διαρκώς μεγαλύτερο παιδαγωγικό παραλογισμό και με τις ευλογίες του ΥΠΑΙΘ που τα αφήνει ανεξέλεγκτα, θέλουν να δείξουν στους «πελάτες» ότι δουλεύουν κανονικά, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Η αλήθεια είναι ότι τέτοιοι σχεδιασμοί είναι πρόχειροι, επικοινωνιακοί και λαϊκιστικοί, ελάχιστο ενδιαφέρον έχουν για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους και θα δημιουργήσουν μεγαλύτερα προβλήματα. Δεν λαμβάνουν υπόψη τους ότι στις ελάχιστες ημέρες που μπορεί να κρατήσει μια τέτοια καιρική κρίση:
- Συχνά το δίκτυο σε κάποιες περιοχές είναι προβληματικό, με αποτέλεσμα η μετάδοση μαθήματος να είναι σε πολλές περιπτώσεις πάρα πολύ δύσκολη.
- Τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία που βρίσκονται στο Βόρεια και Ανατολική Αττική είναι σχεδόν απροσπέλαστα (ελπίζουμε να μην επαναληφθούν οι περσινές ντροπιαστικές καταστάσεις σε μεγάλο ιδιωτικό σχολείο της Ανατολικής Αττικής που πίεζε εκπαιδευτικούς να πάνε στη δουλειά τους με τεράστιο κίνδυνο για την ασφάλεια και τη ζωή τους). Επομένως, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει με ίδια μέσα να κάνουν τηλεκπαίδευση.
- Ωστόσο, στα σπίτια τους υπάρχουν παιδιά που θα πρέπει να παρακολουθήσουν και αυτά μάθημα. Πόσα λάπτοπ/υπολογιστές πρέπει να υπάρχουν σε κάθε σπίτι για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών;
- Επίσης, κάποιοι γονείς εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κρατήσουν ταυτόχρονα και τα παιδιά τους πολύ μικρής ηλικίας που ενδεχομένως θα είναι δύσκολο να μεταβούν σε βρεφικό σταθμό ή συγγενικό σπίτι. Αυτοί πώς θα διδάξουν, άραγε;
- Τέλος, σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι εργαζόμενοι που τηλεργάζονται θα πρέπει να λάβουν ειδικό επίδομα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 64 του Ν. 4808/2021. Σχεδόν κανένα ιδιωτικό σχολείο δεν καταβάλλει το επίδομα τηλεργασίας, κατά την πάγια συνήθεια πολλών ιδιοκτητών που γράφουν τους νόμους στα παλαιότερα των υποδημάτων τους.
Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί πως πράγματι σε περιόδους μεγάλης διάρκειας μη δυνατότητας πραγματοποίησης δια ζώσης μαθημάτων, η τηλεκπαίδευση αποτελεί εναλλακτική λύση. Αρκεί να τηρούνται οι προβλέψεις του κανονισμού GDPR και να προκρίνεται, όπως στις περισσότερες χώρες με σοβαρά εκπαιδευτικά συστήματα, το μικτό σύστημα σύγχρονης και ασύγχρονης κι όχι τα βλαπτικά παιδαγωγικά, ψυχοσυναισθηματικά και εξοντωτικά για τους εκπαιδευτικούς 8ωρα ή ακόμη και 10ωρα στην κάμερα που εφάρμοζαν στην Ελλάδα οι εντελώς απαίδευτοι και άσχετοι με την τηλεκπαίδευση δήθεν «εκσυγχρονιστές».
Προτείνουμε για τις 2-3 ημέρες (το πολύ) ανά έτος που τα σχολεία κλείνουν λόγω κακοκαιρίας στην περιοχή της Αττικής (και στις περισσότερες περιοχές της χώρας), τα σχολεία να έχουν έτοιμα προγράμματα ασύγχρονης εκπαίδευσης. Είναι πολύ πιο απλή και πρακτική η διαμοίραση παιδαγωγικού υλικού σε μορφή βίντεο, φυλλαδίων, ηλεκτρονικών ασκήσεων κ.λπ. που θα απασχολήσει δημιουργικά τα παιδιά και θα τα βοηθήσει να κάνουν μια εξαιρετική επανάληψη της ύλης. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθούν πολλά από τα προβλήματα που δημιουργεί η, σε απολύτως έκτακτες περιστάσεις, σύγχρονη τηλεκπαίδευση.
Αυτά, όμως, είναι ψιλά γράμματα, τόσο για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όσο και για πολλούς εκ των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων που θεωρούν ότι πρέπει να ικανοποιήσουν τη βούληση της μερίδας αυτής των ψευδοαπαιτητικών γονέων, για να μην τους χάσουν από ψηφοφόρους-πελάτες. Όσο για τον πιεζόμενο, υποχρηματοδοτημένο, εξαντλημένο εκπαιδευτικό, την οικογένεια και τα παιδιά του; Την απάντηση την γνωρίζουμε…