Στις 9 Νοεμβρίου απεργούμε, γιατί θέλουμε να επανέλθουν σταθερές και ανθρώπινες σχέσεις εργασίας στα ιδιωτικά σχολεία, γιατί θεωρούμε ότι οι απολύσεις χωρίς αιτιολόγηση στην εκπαίδευση αλλά και ευρύτερα στον ιδιωτικό τομέα είναι μια βάρβαρη μέθοδος διευθέτησης των προβλημάτων στο χώρο εργασίας, μια μέθοδος που δίνει φεουδαρχικές υπερεξουσίες στον εργοδότη.
- Οι ελεύθερες απολύσεις αποσταθεροποιούν τα ιδιωτικά σχολεία
«Ένα καλό σχολείο ωριμάζει μαζί με τους εκπαιδευτικούς του», αναφέρει στην τελευταία του έκθεση για την εκπαίδευση ο (όχι και ιδιαίτερα «φιλεργατικός») ΟΟΣΑ. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν «κατά το δυνατόν σταθερές εργασιακές σχέσεις» για λόγους δημόσιου συμφέροντος, αναφέρει η απόφαση 622/2010 του ΣτΕ. Δυστυχώς με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει την τελευταία διετία στην ιδιωτική εκπαίδευση κάθε έννοια σταθερότητας έχει χαθεί και τα ιδιωτικά σχολεία έχουν μετατραπεί σε κέντρα διερχομένων, κινδυνεύοντας έτσι να απωλέσουν την ποιότητά τους.
Οι αριθμοί ζαλίζουν. Με στοιχεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα, μόνο φέτος έχουν απολυθεί πάνω από 700 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, ενώ οι παραιτήσεις έχουν ξεπεράσει τις 800! Κατά προσέγγιση υπολογίζουμε ότι από την εφαρμογή του Νόμου Κεραμέως έχουν εγκαταλείψει την ιδιωτική εκπαίδευση πάνω από 2.000 συνάδελφοι, το ένα τέταρτο περίπου του συνόλου των δηλωμένων εκπαιδευτικών! Ακριβώς αυτή την κατάσταση επιδιώξαμε να ανιχνεύσουμε με την μεγάλη έρευνά μας για το Big Quit που έδειξε ότι περίπου 2 στους 3 ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς επιθυμούν να εγκαταλείψουν τη θέση τους λόγω των κακών εργασιακών συνθηκών.
- Οι ελεύθερες απολύσεις εγείρουν ζήτημα προστασίας του δημόσιου αγαθού της εκπαίδευσης
Ταυτόχρονα, οι απολύσεις χωρίς κανένα σοβαρό λόγο, χωρίς κανένα έλεγχο από την πολιτεία, οποιαδήποτε στιγμή στη διάρκεια του διδακτικού έτους (όταν ακόμη και στις ορισμένου χρόνου συμβάσεις απαιτείται σοβαρός λόγος για την καταγγελία τους) εγείρουν θέμα προστασίας του δημόσιου αγαθού της εκπαίδευσης.
Ο υπό ισχυρές πιέσεις εκπαιδευτικός είναι ευάλωτος για αλλοίωση των κρίσιμων διαδικασιών που οδηγούν στην έκδοση ισότιμων προς το δημόσιο τίτλων σπουδών (βαθμολογίες, ενδοσχολικές εξετάσεις), με αποτέλεσμα να θίγεται η ισονομία των μαθητών όλων των σχολείων της χώρας. Ταυτόχρονα παρεμποδίζεται η παιδαγωγική του αυτονομία. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που συνάδελφοι μας καταγγέλλουν πως ιδιοκτήτες ακροδεξιών αντιλήψεων δεν επιτρέπουν την πραγματοποίηση εκδηλώσεων για την επέτειο του Πολυτεχνείου ή τη διδασκαλία κειμένων και ποιημάτων αριστερών διανοούμενων και ποιητών. Επίσης, σε πολλά ιδιωτικά σχολεία, κυρίως στα Λύκεια, καταργείται επί της ουσίας η διδασκαλία μαθημάτων Γενικής Παιδείας και το σχολείο μετατρέπεται σε ένα απέραντο φροντιστήριο, όπου διδάσκονται μόνο τα εξεταζόμενα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις μαθήματα. Η δαμόκλειος σπάθη της ελεύθερης απόλυσης, δε, υποχρεώνει εκατοντάδες συναδέλφους μας σε απλήρωτη διδακτική εργασία απογεύματα, Σαββατοκύριακα, διακοπές, αργίες ή ακόμη και σε εργασία (χωρίς αμοιβή) για καθήκοντα που δεν έχουν καμιά σχέση με το εκπαιδευτικό επάγγελμα (συνοδεία σχολικών λεωφορείων, κηπουρική, μαγείρεμα, καθαριότητα).
- Οι ελεύθερες απολύσεις γεννούν εκπαιδευτικά σκάνδαλα
Η δυνατότητα των ιδιοκτητών να απολύουν απολύτως ελεύθερα έχει γεννήσει «τέρατα» στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τις περιπτώσεις του Βασίλη Λιόση, επί 25 έτη εκπαιδευτικού στην Εράσμειο Ελληνογερμανική Σχολή, που απολύθηκε, επειδή δεν ήταν αρεστές οι πολιτικές-ιδεολογικές του αντιλήψεις στον εργοδότη του και της συναδέλφου Ε.Γ. που απολύθηκε από τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα εν μέσω θέρους, μία μόλις ημέρα μετά τη λήξη της προστασίας της μητρότητας.
Για τις περιπτώσεις αυτές και για άλλες χαρακτηριστικές περιπτώσεις άδικων και εκδικητικών απολύσεων, η ΟΙΕΛΕ προετοιμάζει την προσφυγή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
- Τι ίσχυε νομοθετικά για τις απολύσεις και ποια είναι η πρόταση της ΟΙΕΛΕ
Μέχρι και τον Ιούλιο του 2020 (με εξαίρεση το μικρό – και σκοτεινό – διάστημα Υπουργίας Αρβανιτόπουλου) ο νομοθέτης προέβλεπε σοβαρό έλεγχο της διαδικασίας των απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας ότι θα πρέπει να προβλέπονται σταθερές, κατά το δυνατόν, συνθήκες εργασίας, ότι η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό, ότι τα ιδιωτικά σχολεία απονέμουν ισότιμους τίτλους σπουδών κι ότι πρέπει να διαφυλαχθούν οι συνθήκες στοιχειώδους ισονομίας για όλα τα παιδιά.
Πώς ο νομοθέτης προέβλεπε τον έλεγχο αυτό με στόχο τη συγκράτηση ενός ανεξέλεγκτου κύματος απολύσεων και τη διατήρηση συνθηκών διαφάνειας και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση;
- Με προδικαστικό έλεγχο των απολύσεων (ενδεικτικά αναφέρουμε τους Νόμους 2986/2002 και 4415/2016),
- Με απαγόρευση των απολύσεων κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους με την εξαίρεση σοβαρού λόγου (ενδεικτικά αναφέρουμε το Ν. 817/1978 και την Γνωμοδότηση 266/2014 του ΝΣΚ) και,
- Με την πρόβλεψη ενισχυμένης αποζημίωσης απόλυσης (αποζημίωση ακόμη και χωρίς τη συμπλήρωση ενός έτους, ποσό αποζημίωσης βάσει του συνόλου των ετών προϋπηρεσίας, πχ για 17 έτη προϋπηρεσίας, 17 μικτοί μισθοί αποζημίωσης).
Αυτή τη στιγμή, δυστυχώς, δεν υπάρχει απολύτως κανένας έλεγχος στη διαδικασία των καταγγελιών σύμβασης, παρά μόνο αυτή των αστικών δικαστηρίων που είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και κοστοβόρα για τους εκπαιδευτικούς. Να τονιστεί εδώ πως στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, αλλά και στις ΗΠΑ (με βάση το Education Act του 1964) κάθε εκπαιδευτικός που απολύεται, αν θεωρεί ότι αδικήθηκε, έχει τη δυνατότητα προσφυγής σε μια ανεξάρτητη αρχή που άμεσα (και συνήθως δωρεάν) εξετάζει την περίπτωσή του.
Τι προτείνει η ΟΙΕΛΕ σε κυβέρνηση και κόμματα, μέχρι την ψήφιση ενός δίκαιου, συνολικού νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση:
- Τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αρχής που θα ελέγχει, με βούληση του εκπαιδευτικού, τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητα της καταγγελίας μιας σύμβασης
- Την απαγόρευση των απολύσεων κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους με την εξαίρεση σοβαρού λόγου (όπως ισχύει με τις ορισμένου χρόνου συμβάσεις)
- Την καταβολή ενισχυμένης αποζημίωσης απόλυσης, όπως προβλεπόταν μέχρι και το 2017.
Απεργούμε για να μπορούμε να ζήσουμε με αξιοπρέπεια!